بررسی بیماری‌های شقاق، فیستول، بواسیر، کیست مویی و زگیل تناسلی

بررسی بیماری‌های شقاق، فیستول، بواسیر، کیست مویی و زگیل تناسلی

بررسی بیماری‌های شقاق، فیستول، بواسیر، کیست مویی و زگیل تناسلی

بررسی بیماری‌های شقاق، فیستول، بواسیر، کیست مویی و زگیل تناسلی

تشخیص شقاق یا فیشر مقعدی در کودکان

برای درمان شقاق مقعدی در کودکان نیاز به معاینه توسط پزشک است که معمولاً از روش معاینه چشمی و انگشتی استفاده می شود، زیرا ترک با چشم قابل مشاهده است. اما از آنجایی که بیمار درد بسیار زیادی را متحمل می شود، معمولاً اجازه این عمل را به پزشک نمی دهد، در نتیجه پزشک با استفاده از بی هوشی یا بی حسی مقعد را مورد معاینه قرار می دهد.

بهترین روش درمان شقاق مقعدی در کودکان

اغلب درمان شقاق مقعدی در کودکان با روش‌های ساده و خانگی قابل بهبود است. این روش‌ها شامل تغییر در رژیم غذایی، تحرک کودک و پماد برای درمان شقاق است که می تواند به رفع و درمان این عارضه کمک نماید. اما در صورتی که با درمان های خانگی عارضه بهبود نیافت، لازم است درمان های جدی تر را به تعویق نیندازید. در مرحله بعدی ممکن است پزشک مصرف دارو و پماد و یا حتی جراحی را پیشنهاد نماید که عارضه و مشکلات خاص خود را دارد.
بهترین روش درمان شقاق مقعدی در کودکان
اما درمان شقاق با لیزر بهترین و نیز موثر ترین روش درمانی است که پیشنهاد می شود، این روش می تواند بدون عارضه نواحی آسیب دیده را ترمیم نماید و کودک شما را برای همیشه از این بیماری خلاص نماید. از مزایای استفاده از لیزر به این شرح است :
  • بدون درد و خونریزی
  • بدون نیاز به بستری کودک
  • در مدت زمان کمتر از یک ساعت
  • بدون عوارض بعدی
  • دوره نقاهت کوتاه
  • درمان قطعی

درمان با عسل

عسل به طور قابل توجهی خونریزی را کاهش داده و خارش را در کودکان مبتلا به شقاق کاهش میدهد. کودکان یا نوزادان مبتلا به شقاق مقعدی پس از درمان به طور قابل توجهی درد یا سوزش در آنها از بین می رود. عارضه ای ناشی از استفاده عسل برای شقاق وجود ندارد.

کپسول ویتامین ای E

انجام این کار بسیار ساده است. فقط کافیست یک کپسول ویتامین ای E را خیلی خوب تکان داده تا مایع یکدست شود و روی محل زخم بمالید. مالش باید به اندازه ای باشد که مایع کپسول به طور کامل جذب شود. برای تاثیر بهتر لازم است که این کار دو مرتبه در صبح و شب انجام شود.

 تشخیص شقاق یا فیشر مقعدی در کودکان

چه زمانی باید به دکتر شقاق مراجعه کنیم؟

مادامی که هنگام حرکات روده ای درد حس کردید یا متوجه لکه های خون روی مدفوع یا دستمال کاغذی شدید، باید سریعا به دکتر مراجعه کنید.

انواع

در بیشتر موارد این زخم مقعدی کوچک خود به خود بهبود پیدا می کند ولی در بعضی از افراد ممکن است این گونه نباشد و با گذشت زمان حتی وضع آن بد تر شود. به طور کلی می توان این عارضه را به دو دسته تقسیم کرد:

  • شقاق حاد: به طور معمول زمانی که فرد برای اولین بار این شکاف مقعدی را تجربه کرده و طی 6 الی 12 هفته بهبود پیدا می کند، به آن شقاق حاد می گویند.
  • شقاق مزمن: اکثرا زمانی که فرد شقاق حاد خود را نادیده گرفته و برای پیشگیری از گسترش  یا درمان فیشر اقدام نمی کند، زخم بیشتر از 12 هفته باز مانده  و عضلات اسفنکتر مقعد را درگیر خود می کند. در این حالت معمولا لبه های زخم برجسته شده و همراه با سوزش و درد شدید همراه است. به این مرحله پیشرفته شقاق، مزمن می گویند و به مراتب درمان آن سخت تر است.

علت بوجود آمدن شقاق یا زخم مقعدی چیست؟

پوست مقعد بسیار نازک و حساس می باشد. در نتیجه ترک مقعدی اغلب در هنگام دفع مدفوع بزرگ یا سفت و رابطه مقعدی رخ می دهد. یبوست مزمن یا اسهال مکرر نیز می تواند منجر به پارگی پوست مقعد شود. همچنین سایر علل شایع عبارتند از:

  • حرکات روده
  • فشار آوردن در هنگام زایمان 
  • بیماری التهابی روده (IBD) 
  • بیماری کرون
  • کاهش جریان خون در ناحیه آنورکتال
  • تنگی بیش از حد عضلات اسفنکتر مقعد 

همچنین در موارد نادر ، ممکن است این پارگی بنا به دلایل زیر به وجود بیاید:

  • سرطان مقعد
  • ویروس اچ آی وی HIV
  • زگیل تناسلی
  • بیماری سل
  • سیفلیس
  • تبخال

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به زخم مقعدی یا فیشر هستند؟

یکی از دوره های سنی که به وجود آمدن ترک مقعد در آنها شایع می باشد، نوزادی است. همچنین افراد مسن به دلیل کاهش جریان خون در ناحیه آنورکتال ، مستعد شقاق یا فیشر هستند. در حین زایمان طبیعی و پس از آن ، زنان به دلیل قرار گرفتن در معرض فشار زیاد معمولا به این عارضه مبتلا می شوند.

همچنین افراد مبتلا به بیماریهای التهابی روده IBD توسط خطر ابتلا به این بیماری تهدید می شوند. زیرا التهابی که در پوشش روده ایجاد میشود ، بافت حساس اطراف مقعد را مستعد پارگی می کند.

افرادی که به طور مکرر دچار یبوست می شوند نیز در معرض خطر افزایش ترک های مقعدی هستند. سفتی و دفع مدفوع بزرگ از شایع ترین دلایل ایجاد پارگی مقعدی است.

منبع: دکتر شقاق | دانشیاری

علت هموروئید در کودکان و نوزادان چیست؟

یبوست شایع ترین علت هموروئید در کودکان و نوزادان است. اگر کودک برای اجابت مزاج زور بزند، ممکن است فشار زیادی بر رگ های نزدیک رکتوم خود وارد کند. 

دیگر دلایل ابتلا عبارتند از:

  • کودکان نوپا که برای مدت طولانی در توالت می نشینند و سعی می کنند اجابت مزاج داشته باشند نیز ممکن است دچار هموروئید شوند.
  • نوزادان ممکن است پس از انتقال از شیر مادر به غذاهای جامد دچار یبوست شوند. یبوست همچنین می تواند نتیجه کم آبی بدن (نداشتن مایعات کافی) باشد. 
  • یبوست در کودکان نوپا ممکن است به دلیل مصرف ناکافی فیبر و مایعات یا اضطراب در مورد اجابت مزاج و تمرینات لگنی باشد.
  • یکی دیگر از علل هموروئید در نوزادان نارسایی مزمن کبدی است. هنگامی که کبد به درستی کار نمی کند، وریدهای حامل خون به کبد ممکن است خون را به وریدهای دیگر هدایت کنند. جریان خون اضافی فشار را در وریدهای نزدیک راست روده افزایش می دهد و منجر به هموروئید می شود.

کنترل بواسیر یا هموروئید در کودکان

بواسیر در کودکان چگونه تشخیص داده می شود؟

والدین معمولاً ابتدا علائم هموروئید را در کودکان را خودشان مشاهده می کنند. پزشک معمولا می تواند طی یک بررسی ساده به راحتی هموروئید را تشخیص دهد.

در صورت مشکوک شدن به هموروئید داخلی، پزشک ممکن است نیاز به انجام معاینه دیجیتال رکتوم (DRE) داشته باشد. دکتر کودک شما یک انگشت دستکش دار و روغن کاری شده را به آرامی وارد مقعد او می کند تا هموروئید یا سایر ناهنجاری ها را در این ناحیه بررسی کند.

اگر کودک شما خونریزی مقعدی بدون علت مشخصی مانند هموروئید داشته باشد، ممکن است نیاز به کولونوسکوپی داشته باشد. در طول کولونوسکوپی، معمولا کودک طی مدت بسیار کوتاهی بیهوش می شود. پزشک یک آندوسکوپ (لوله نازک و منعطف با یک دوربین فیلمبرداری در یک طرف) را وارد رکتوم آنها می کند. این لوله؛ رکتوم، روده بزرگ و روده کوچک را بررسی می کند.

منبع: شما نیوز

بهترین دکتر متخصص بواسیر یا هموروئید در تهران

بیماری بواسیر درمان آن چیست؟

بواسیر یکی از رایج ترین بیماری های نشیمنگاهی است که بر اثر ملتهب شدن سیاهرگ های مقعد می تواند خارج از کانال رکتوم یا در داخل آن ایجاد شود. این بیماری بر اثر عوامل مختلفی اتفاق افتاده و احتمال پیش آمدن آن برای تمامی سنین وجود دارد. بهترین روش برای درمان بواسیر، لیزر درمانی می باشد که بدون هیچ گونه عوارض، دارای دوره نقاهت چند روزه و به صورت سرپایی انجام می شود.

کلینیک اچ پی وی یکی از تخصصی ترین و بهترین مراکز درمانی در تهران بوده که مدیریت آن را دکتر علیرضا زارعی بر عهده دارند. ایشان یکی از موفق ترین جراحان کشور در حوزه بیماریهای نشیمنگاهی می باشند که با بیش از 1000 عمل موفق در خدمت مراجعین عزیز هستند. روزانه مراجعین بسیاری از شهرهای مجاور برای درمان به ما مراجعه کرده و طی یک ساعت درمان شده و به محل زندگی خود باز می گردند.

برای درمان بواسیر به چه دکتری مراجعه کنیم؟

بعد از ظاهر شدن علائم هموروئید، مهم ترین کاری که فرد باید انجام دهد، مراجعه به یک متخصص برای برطرف کردن این نشانه ها و درمان بیماری خود می باشد. از آنجا که اغلب کسانی که با ما تماس میگیرند این سوال را دارند که برای درمان بواسیر به کدام دکتر باید مراجعه کرد، تصمیم داریم این موضوع را خیلی واضح بیان کنیم.
زمانی که فرد نشانه هایی مانند برآمدگی، بیرون زدگی بواسیر یا هر کدام از چهار درجه هموروئید را دارد، بهترین گزینه متخصص جراح عمومی می باشد. وی با آگاهی از تمامی روش های درمان، متناسب با شرایط بیمار بهترین راه را انتخاب می کند.

متخصص بواسیر کیست؟ https://hpvdarman.com/%d8%a8%d9%88%d8%a7%d8%b3%db%8c%d8%b1/%d8%af%da%a9%d8%aa%d8%b1/

چه عواملی بر هزینه درمان بواسیر موثر هستند؟

هموروئید یکی از آن بیماری هایی است که دارای سه نوع مختلف می باشد. در نتیجه هزینه عمل آن هم به موارد خاصی بستگی دارد. از جمله:

  • محل قرار گرفتن هموروئید
  • بواسیر از نوع خارجی است یا داخلی
  • اندازه و قطر توده
  • سابقه پزشکی بیمار

درمان بواسیر با لیزر این توده را به طور کامل از ریشه سوزانده و احتمال عود آن را صفر می کند. به علاوه خطرات جراحی مانند احتمال ابتلا بیمار به تنگی مقعد را ندارد.

بیمه تامین اجتماعی و تکمیلی چقدر از هزینه درمان بواسیر را پرداخت می کنند؟

لازم به ذکر است که متاسفانه بیمه تامین اجتماعی فقط در صورتی هزینه درمان بواسیر را میپردازد که بیمار ملزوم به ماندن حداقل یک شب در بیمارستان باشد. که این مورد شامل لیزر نمی شود. 

این سوال را بسیاری از شما عزیزان روزانه از ما دارید که آیا بیمه تکمیلی هزینه درمان با لیزر را تقبل می کند؟ خوشبختانه اکثر بیمه های تکمیلی هزینه درمان با لیزر را تقبل می کنند.

نکته ای که لازم است بدانید این است که اگر تنها به خاطر این مورد جراحی هموروئید را انتخاب کنید، باید این نکته را هم در نظر بگیرید که هزینه های جانبی جراحی را پرداخت کنید.

کلینیک اچ پی وی - هزینه جراحی بواسیر