بررسی بیماری‌های شقاق، فیستول، بواسیر، کیست مویی و زگیل تناسلی

بررسی بیماری‌های شقاق، فیستول، بواسیر، کیست مویی و زگیل تناسلی

بررسی بیماری‌های شقاق، فیستول، بواسیر، کیست مویی و زگیل تناسلی

بررسی بیماری‌های شقاق، فیستول، بواسیر، کیست مویی و زگیل تناسلی

درمان شقاق(فیشر) مقعدی با لیزر در کلینیک مهنا

در شقاق حاد می توان از لیزر های کم توان در یک جلسه به درمان شقاق یا فیشر پرداخت.  در این روش لیزر، به ترمیم زخم و کاهش درد کمک شایانی می نماید.
اما در خصوص شقاق مزمن که با درمان های محافظه کارانه بهبود نیافته است می توان از لیزر های پر توان بهره جست. با این نوع لیزر زخم شقاق و زایده پوستی آن از بین رفته و عمل اسفنکتروتومی انجام می شود.

با گسترش فناوری و ابداع متد های نوین و پیشرفته‌ که از عوارض ناچیزی برخوردار هستند، در سریع ترین زمان ممکن می تواند به بیمار کمک کند. لیزر درمانی یکی از این متد های کم‌ تهاجمی نوین می باشد که در حال حاضر در درمان بسیاری از بیماری‌ها نقش بسزایی ایفا می کند و در بعضی از بیماری‌ها حتی توانسته جایگزین اعمال جراحی سنگین و پرخطر باشد. به تازگی لیزر توانسته در درمان شقاق یا فیشر مقعد تاثیر اساسی بگذارد. درمان شقاق با لیزر دارای مزیت های بسیاری نسبت به جراحی به روش سنتی می باشد که کمترین مزیت آن نداشتن عارضه‌ی بی‌اختیاری مدفوع و گاز روده است.

از دیگر مزایای درمان شقاق مقعد با لیزر عدم نیاز به بیهوشی و تحت موضعی به شکل سرپایی و عدم نیاز به بستری شدن در بیمارستان است. در این نوع درمان جهت مشاهده محل شکاف یک ابزاری تحت عنوان اسپکولوم را درون مقعد قرار می‌دهند و بعد آن را باز و تنظیم می‌نمایند. بدون آنکه دست‌کاری و تحریک محل ترک مقعد توسط اشعه‌ی لیزر قسمت آسیب‌دیده را ترمیم می‌کنند. لیزر درمانی یک تکنیک مدرن و بدیع برای درمان شقاق مقعد به شمار می آید. در آینده‌ی نه چندان دور لیزر می‌تواند تبدیل به جایگزین مناسبی برای سایر روش‌های درمانی شود.

در تحقیقات صورت گرفته بر روی ۲۵ بیمار مرد و زن ۲۰ تا ۷۵ ساله‌ی که دچار بیماری شقاق مزمن مقعد شده بودند و تحت لیزر درمانی قرار گرفته بودند، به مدت شش ماه تا یک سال تحت پیگیری بودند و متوجه شدند میزان درد، خونریزی و ابتلا به یبوست در آنان به صورت چشم گیری بهبود یافته بود. از سویی دیگر در هیچ کدام از بیماران، بیماری آنها برنگشته و عود نکرده بود. همچنین هیچ کدام از آن‌ها دچار بی‌اختیاری مدفوع و یا ناتوانی در کنترل گاز روده نشده بودند. این تحقیقات نشان داد که لیزر درمانی فیشر مقعد درمانی ساده، امن و مثمر ثمر برای درمان آن است که می‌تواند تحت بی‌حسی موضعی در یک مرکز درمانی با کمترین عوارض ممکن بعد از عمل انجام شود.

مفتخریم در کلینیک مهنا با برخورداری از یک مجموعه بسیار مجرب و بهترین پزشک درمان بیماری های نشیمنگاهی توانسته ایم توسط مجهز ترین و به روز ترین دستگاه های روز دنیا بهترین خدمات درمانی را به بیماران ارئه دهیم.

http://jarahlaser.com/

درمان بواسیر و هموروئید با لیزر

لیزر درمانی بواسیر(اشعه درمانی)

این روش برای بواسیرهای درجه ۱ و ۲ بسیار مناسب میباشد و نتیجه رضایت بخشی به همراه دارد.

بواسیر درجه یک: در این درجه بالشتکهای هموروئید از مقعد بیرون نمی زنند و فقط نشانه های آن دفع خون از مقعد و یا دفع خون با دفع مدفوع و مشاهده خون در مدفوع است در این مرحله هموروئیدهای کوچکی در سطح درونی دهانه مقعد به وجود می آیند که خیلی از اشخاص به این مرحله چندان توجهی نمی کنند تا هنگامی که به علت کشیده شدن مدفوع به روی آنها منجر به خونریزی می گردد.
بواسیر درجه دو: در این درجه بالشتکهای همورئیدی یا بواسیری از مقعد بیرون می گردند اما به خودی خود می توانند دوباره به جای اولشان برگردند و نشانه آن خونریزی با درد است. در این درجه ناحیه کوچکی از هموروئید در هنگام دفع مدفوع از مقعد بیرون می گردد که به علت سفت بودن بافت پیوندی کانال مقعد همورئید مجددا به درون باز می گردد.

استفاده از لیزر به صورت سرپایی با بی حسی موضعی بدون درد وخون ریزی وبدون نیاز به بستری در کمتر از یک ساعت در مطب قابل انجام است.

جراحی بواسیر یا هموروئید با لیزر

از جراحی بواسیر یا هموروئید با لیزر برای افرادی که به بواسیر درجه ۳ و ۴ مبتلا هستند استفاده میشود

بواسیر درجه سه: در این درجه بالشتکهای هموروئید از مقعد بیرون می گردند اما به خودی خود نمی توانند به محل اصلی شان برگردند و بایست با دست آنها را به درون مقعد هل داد و نشانه آن احساس درد با خونریزی است.

بواسیر درجه چهار: در این درجه بالشتکهای همورئید یا بواسیر همواره در بیرون از مقعد هستند و به درون نمی روند و خیلی دردناک و با خونریزی همراه است که بایست در این درجه خیلی سریع به پزشک متخصص برای درمان همورئید اقدام نمود.

استفاده از لیزر نسبت به جراحی باز و سایر روشهای دیگر بسیار راحت تر و کم عارضه تر میباشد و بعد از عمل فرد بیمار به راحتی میتواند به زندگی روزمره خود باز گرددبدون اینکه نیاز به بستری شدن واستراحت مطلق داشته باشد

استفاده از لیزر کار برش وبرداشتن بالشتکهای بواسیر را به راحتی وبا کمترین صدمه به بافتهای اطراف انجام داده ودرحین استفاده از لیزر خون ریزی وجود ندارد زیرا خود لیزر باعث ترمیم شریانهای خونی میشود ودر ضمن استفاده از لیزر احتمال سایر بیماریهای واگیر دار و عفونی از جمله هپاتیت و ایدز را از بین میبرد

مزیت های استفاده از لیزر برای درمان بواسیر نسبت به سایر روشهای درمانی

  1. این عمل به صورت سرپایی در مطب با بی حسی موضعی انجام پذیر است
  2. به بیهوشی نیازی نیست
  3. نیاز به بستری و استراحت مطلق نمیباشد و فرد میتواند بلافاصله به محل زندگی و یا کار خود باز گردد
  4. این روش بدون درد وخون ریزی میباشد و نیاز به پانسمان  یا همان تامپون ندارد
  5. این روش در کمتر از یک ساعت انجام پذیر است

سایر روش های درمان بواسیر

درمان بواسیر

درمان های پزشکی و جراحی:
  • این درمان ها برای موارد حاد از  درمان بواسیر یا هموروئید توصیه می شوند و شامل انواع زیر هستند:

    بستن رگ: یک بند لاستیکی به دور بواسیر بسته می شود تا ورود جریان خون به آن را متوقف کند. پس ازچند روز، بواسیرها و بند لاستیکی خشک و می افتند، اما مدتها زمان می برد تا ناحیه ی آسیب دیده به طور کامل درمان شود. این مرحله معمولاً دردناک و همراه با خونریزی است.

    بواسیر برداری: این روش معمولاً زمان افتادن بواسیرها استفاده میشود. این روش به صورت عمل جراحی انجام می شود و نیاز به بستری شدن دارد.

    انعقاد: از یک لیزر برای سوزاندن و جمع کردن بافت های بواسیری استفاده می شود.

    تصلب درمانی: یک محلول شیمیایی به داخل رگ تزریق می شود تا بواسیرها را جمع کرده و کوچک کند.

    مکمل های گیاهی:

     یک مکمل گیاهی به نام همارون برای درمان بواسیر بسیار مفید شناخته شده وهیچ عوارض جانبی نیز ندارد.

    عنصر فعال اصلی در همارون، عصاره ی تصفیه شده ی سوفورا ژاپونیکا است، که باعث نرمال کردن خاصیت نفوذپذیری رگ ها و مویرگ ها شده، دیواره های رگی را مستحکم می کند و موادغذایی لازم برای سلامت رگ ها را فراهم می کند. همارون باعث تسکین درد، خارش، حساسیت و ناراحتی بواسیر می شود.

    اگر بواسیر مورد درمان قرار نگیرد سلامت فیزیکی شما را به کلی برهم خواهد زد و ناراحتی بسیاری برایتان فراهم می آورد. راه های زیادی برای پیشگیری از ابتلا و درمان این بیماری دردآور وجود دارد.


بواسیر یا هموروئید چیست؟ انواع بواسیر

هموروئید-بواسیر

بواسیر یا هموروئید به عروق خونی متورم و بزرگ شده ای گفته می شود که در ناحیه تحتانی راست روده(رکتوم) و مقعد قرار دارند. عروق خونی به دلیل افزایش فشار داخلی متورم می شوند. هموروئید معمولا با افزایش فشار داخل شکمی ایجاد می شود.برخی از علل بالقوه آن ها عبارتند از:

  • وجود سختی و فشار در زمان حرکات روده (این وضعیت ممکن است به علت یبوست و یا اسهال بیش از حدباشد)
  • در طی دوران بارداری
  • چاقی
  • نشستن های طولانی
  • سرطان رکتوم
  • مقاربت مقعدی
  • بیماری های التهابی روده (بیماری کرونوکولیت اولسراتیو)

انواع بواسیر یا (هموروئید)

عکس هموروئید داخلی و خارجی

عکس شکل بواسیر یا (هموروئید) داخلی و خارجی

  • بواسیر یا هموروئید داخلی در قسمت داخلی رکتوم قرار دارد و نمی تواند احساس شود، مگر اینکه پرولاپس پیش آمده و از مقعد بیرون بزند و باعث ایجاد درد و خارش شود.

بواسیر یا هموروئید خارجی در زیر پوست در قسمت بیرونی مقعد قرار دارد.علائم ممکن است شامل خونریزی توام با حرکت روده و دفع مدفوع و وجود توده ای کامل که می تواند در ناحیه مقعد احساس شود.

بواسیر یا هموروئید خارجی ترومبوزه زمانی رخ می دهد که خون در داخل رگ های خونی لخته شده و ممکن است که باعث ایجاد درد و تورم قابل توجهی شود.

شما چگونه می توانید متوجه شوید که بواسیر یا (هموروئید) دارید؟

شایع ترین نشانه ها و علائم در این مورد خونریزی بدون درد است.ممکن است خون قرمز روشن بر روی مدفوع، روی کاغذ توالت دیده شود و یا اینکه بر روی کاسه توالت افتاده باشد.خونریزی معمولا به خودی خود محدود و کمتر می گردد.


منبع: کلینیک مهنا

فیستول مقعدی چیست و علائم ابتلا به فیستول مقعد

برای انکه بهتر بتوانید با مشکل فیستول مقعد آشنا شوید پیشنهاد می کنیم ابتدا از حالت طبیعی کانال مقعد آگاهی کسب نمایید. کانال مقعد در انتهای مسیر دستگاه گوارش میان دو دریچه‌ی گرد مانند عضلانی تحت عنوان دریچه‌ی داخلی و خارجی مقعد جای گرفته است.
دریچه‌ی داخلی از عضلات صاف و غیر ارادی تشکیل شده است و دریچه‌ی خارجی متشکل از عضلات اسکلتی و تحت کنترل ارادی می باشد. این دو عضله توام با یکدیگر قادرند کانال مقعد را ساپورت نمایند. در میان این دو دریچه، غددی وجود دارد تحت عنوان غدد مقعدی که ترشحات خود را به داخل کانال مقعد می ریزد. چنانچه خروجی یکی از این غدد بسته شود در نهایت باعث عفونت و چرک می گردد.
فیستول مقعد چیست؟
در تعریف فیستول باید اینگونه شرح دهیم که این ضایعه به علت یک اتصال غیر عادی بین دو عضو یا دو سطح و بافت بدن پدیدار می شود. زمانی که فردی دچار فیستول مقعدی می شود یعنی این اتصال میان دیواره‌ی مخاطی داخل کانال مقعد و پوست نواحی مقعد به وجود آمده است که به صورت یک تونل کوچک باریک غیر عادی در انتهای راست روده دیده می شود که به سطح خارجی پوست باز می‌شود.
فیستول مقعدی به دلیل عفونت در نواحی مقعد و انباشتگی چرک در بافت حول آن به وجود می آید. چرک توانایی آن را دارد که یک کانال کوچک در پشت سر خود باقی بگذارد و تا سطح پوست پیشرفت کند. افرادی که قبلا دچار آبسه مقعدی بوده اند و کامل درمان نشده اند به فیستول مقعد مبتلا می شوند. چرک و در بعضی مواقع ترشحات مدفوعی نیز قادرند از این کانال کوچک رد شده و در سطح پوست مشاهده شوند. عفونتی که دلیل آن آبسه باشد ممکن کل بدن را فرا گیرد.

عکس شکل فیستول مقعدی
علائم بیماری فیستول مقعدی
شما چگونه می توانید متوجه شوید که فیستول مقعدی دارید؟
 ترشح چرکی در ساعات زیاد از یک سوراخ و یا چند سوراخ در نواحی مقعد
 برخورداری از برجستگی سفت و دردناک در زمان لمس آن در اطرف مقعد
 وجود دردر در زمان درد دفع مدفوع
 برخورداری از سوزش و خارش ناشی از ترشحات در اطراف ناحیه مقعد
 تغییر رنگ پوست اطراف ناحیه مقعد
 وجود درد پس از دفع مدفوع

کلینیک مهنا