بررسی بیماری‌های شقاق، فیستول، بواسیر، کیست مویی و زگیل تناسلی

بررسی بیماری‌های شقاق، فیستول، بواسیر، کیست مویی و زگیل تناسلی

بررسی بیماری‌های شقاق، فیستول، بواسیر، کیست مویی و زگیل تناسلی

بررسی بیماری‌های شقاق، فیستول، بواسیر، کیست مویی و زگیل تناسلی

قارچ شیتاکه چیست؟

شیتاکه قارچ خوراکی بومی مخصوص ناحیه آسیای شرقی است.

رنگ آنها قهوه ای مایل به زرد تا قهوه ای تیره است و کلاهک هایی داشته که بین 2 تا 4 اینچ (5 تا 10 سانتی متر) رشد می کنند.

در حالی که به طور معمول مانند سبزیجات خورده می شود، شیتاکه قارچ هایی هستند که به طور طبیعی روی درختان چوب سخت در حال پوسیدگی رشد می کنند.

عمده کثیری از این قارچ که حدود 83 درصد بود، در ژاپن کشت میشود، اگرچه ایالات متحده، کانادا، سنگاپور و چین نیز آن را تولید می کنند.

قارچ شیتاکه قارچ هایی با کلاهک قهوه ای هستند که در سراسر جهان برای غذا و به عنوان مکمل استفاده می شوند.

عکس خرید و فروش قارچ شیتاکه

خواص و فواید

شیتاکه سرشار از پلی ساکارید هایی مانند لنتینان و سایر بتا گلوکان ها است. این ترکیبات از طریق تقویت سیستم ایمنی بدن از آسیب های سلولی محافظت کنند، این نوع قارچ با کمک به سیستم ایمنی، تولید گلبول های سفید خون را برای مبارزه با میکروب ها افزایش می دهند. پلی ساکاریدها همچنین دارای خواص ضد التهابی هستند.

همچنین ببینید: عکس زگیل تناسلی در مردان و زنان

از دیگر خواص آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کمک به سلامت قلب

قارچ شیتاکه می تواند به تقویت سلامت قلب کمک کند. به عنوان مثال، آنها دارای سه ترکیب بوده که به کاهش کلسترول کمک می کنند:

  • اریتادنین: این ترکیب آنزیمی که در تولید کلسترول نقش دارد را مهار می کند.
  • استرول ها: این مولکول ها به جلوگیری از جذب کلسترول در روده شما کمک می کنند.
  • بتا گلوکان ها: این نوع فیبر می تواند کلسترول را کاهش دهد.

طی مطالعه ای بر روی موش های مبتلا به فشار خون بالا نشان داد که پودر شیتاکه از افزایش فشار خون جلوگیری می کند.

در این آزمایش موش‌های آزمایشگاهی که از رژیم غذایی پرچرب تغذیه می‌شدند نشان داد که موش‌هایی که شیتاکه مصرف می‌کردند چربی کمتری در کبدشان، پلاک‌های کمتری روی دیواره‌های سرخرگ‌ها و سطح کلسترول پایین‌تری نسبت به موش‌هایی که هیچ قارچ نمی‌خوردند، تولید کردند.

با این حال، این اثرات باید در مطالعات انسانی قبل از هر گونه نتیجه گیری به طور قطعی تایید شود.

قارچ شیتاکه برای درمان زگیل تناسلی

نشان داده شده است که مکمل خوراکی لنتینان از شیتاکه به طور قابل توجهی میزان عود زگیل تناسلی (condyloma acuminata) را کاهش می دهد. به طور کلی می توان گفت که مصرف 3 گرم از این قارچ به صورت روزانه می تواند ویروس اچ پی وی HPV را در بدن از بین ببرد.

ممکن است این سوال را از خود بپرسید که آیا قارچ شیتاکه به طور کامل ویروس اچ پی وی را از بین برده و زگیل تناسلی را درمان می کند؟ در جواب باید گفت که طبق آزمایشات انجام شده نزدیک به دو سوم بیماران، عفونت‌های HPV خود را تا پایان دوره از بین برده بودند.

طی چندین سال اخیر درمان زگیل تناسلی با لیزر قطعی ترین روش برای برداشتن زگیل ها بدون هیچ گونه عوارض یا لک پوستی بوده است. روش های خوراکی مانند قارچ شیتاکه صرفا از داخل به مقابله با ویروس زگیل تناسلی می پردازند.

منبع

بواسیر کودکان چیست؟

بواسیر یا هموروئید وریدهای متورم در رکتوم و مقعد هستند. آنها ممکن است در داخل مقعد باقی مانده یا از آن خارج شوند. این بیماری در بزرگسالان شایع هستند، اما گاهی اوقات در نوزادان و کودکان نوپا هم ممکن است ایجاد می شوند.

آیا هموروئید در نوزادان با هموروئید در بزرگسالان متفاوت است؟

هموروئید در بزرگسالان بسیار بیشتر از هموروئید در نوزادان است. آنها همچنین تمایل به علل مختلف دارند. اما علائم این بیماری می تواند برای هر دو گروه سنی مشابه باشد.

عکس انواع هموروئید یا بواسیر

علائمی که نشان می دهد نوزاد یا کودک نوپا ممکن است هموروئید داشته باشد عبارتند از:

  • خونریزی مقعدی با اجابت مزاج ( مدفوع ) یا هنگام پاک کردن و تعویض پوشک.
  • برجستگی های کوچک مایل به قرمز یا آبی در نزدیکی لبه مقعد.

کودکان نوپا و خردسالان نیز ممکن است احساس خارش یا سوزش در اطراف مقعد خود را توصیف کنند. گاهی اوقات هموروئید باعث درد رکتوم می شود.

همچنین بخوانید: بهترین دکتر بواسیر در ایران

علت هموروئید در نوزادان چیست؟

یبوست شایع ترین علت بواسیر در کودکان و نوزادان است. اگر کودک شما برای اجابت مزاج زور میزند، ممکن است فشار زیادی بر رگ های نزدیک رکتوم خود وارد کند. کودکان نوپا که برای مدت طولانی در توالت می نشینند و سعی می کنند اجابت مزاج داشته باشند نیز ممکن است دچار هموروئید شوند.

نوزادان ممکن است پس از انتقال از شیر مادر به غذاهای جامد دچار یبوست شوند. یبوست همچنین می تواند نتیجه کم آبی بدن (نداشتن مایعات کافی) باشد. یبوست در کودکان نوپا ممکن است به دلیل مصرف ناکافی فیبر و مایعات یا اضطراب در مورد اجابت مزاج و تمرین گلدان باشد.

یکی دیگر از علل هموروئید در نوزادان نارسایی مزمن کبدی است. هنگامی که کبد به درستی کار نمی کند، وریدهای حامل خون به کبد ممکن است خون را به وریدهای دیگر هدایت کنند. جریان خون اضافی فشار را در وریدهای نزدیک راست روده افزایش داده و منجر به هموروئید می شود.

بواسیر در نوزادان چگونه تشخیص داده می شود؟

hpvdarman.com والدین معمولاً ابتدا علائم بواسیر را در نوزادان مشاهده می کنند. سپس متخصص اطفال و گوارش معمولاً می تواند هموروئید خارجی را با معاینه فیزیکی تشخیص دهد.

در صورت مشکوک شدن به هموروئید داخلی، پزشک ممکن است نیاز به انجام معاینه دیجیتال رکتوم (DRE) داشته باشد. پزشک ممکن است یک انگشت دستکش و روغن کاری شده را کمی وارد مقعد او می کند تا هموروئید یا سایر ناهنجاری ها را بررسی کند.

درمان هموروئید یا بواسیر داخلی

گزینه های درمانی برای هموروئید خارجی عبارتند از:

  • حمام سیتز
  • کمپرس سرد
  • داروهای ضد درد OTC
  • کرم ها و پمادها
  • جراحی ها
  • اسکلروتراپی که از یک ماده شیمیایی برای سوزاندن و از بین بردن هموروئید استفاده می کند

کلینیک اچ پی وی یکی از تخصصی ترین و بهترین مراکز درمان بواسیر در تهران بوده که مدیریت آن را دکتر بواسیر علیرضا زارعی بر عهده دارند. ایشان یکی از موفق ترین جراحان کشور در حوزه بیماریهای نشیمنگاهی می باشند که با بیش از 1000 عمل موفق در خدمت مراجعین عزیز هستند. روزانه مراجعین بسیاری از شهرهای مجاور برای درمان به ما مراجعه کرده و طی یک ساعت درمان شده و به محل زندگی خود باز می گردند.

از بین بردن زگیل مقعد

ویروس اچ پی وی باعث ایجاد زگیل مقعدی می شود. هنگامی که یک ویروس "خفته" است، به این معنی است که علائم آن احتمالا عود می کند.

برخی از درمان‌های زگیل مقعدی عبارتند از:

  • عمل جراحی
  • فولگوراسیون، که از جریان الکتریکی برای سوزاندن زگیل ها استفاده می کند
  • کرایوسرجری، که از نیتروژن مایع برای انجماد زگیل ها استفاده می کند
  • اسیدها، برای زگیل های کوچکتر

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر فرد متوجه زائده ای مقعدی شود باید به پزشک مراجعه کند. در بیشتر موارد، رشد احتمالاً خوش خیم خواهد بود.

همچنین در صورت مشاهده موارد زیر، فرد باید در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کند:

  • گسترش یا بدتر شدن درد
  • خونریزی که قطع نمی شود
  • خونریزی از رکتوم یا درد همراه با تب
  • تغییرات در حرکات روده

جوش کمر نشانه چیست؟

آکنه در پشت و شانه ها معمولاً با فعالیت های ورزشی مرتبط است که باعث افزایش تعریق و اصطکاک ناشی از وسایل و لباس های ورزشی می شود. انواع عارضه هایی که با ایجاد جوش در کمر آغاز شده و به عنوان سر منشا در نظر گرفته می شوند، عبارتند از:

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال

گزارش شده که در 23% موارد کیست مویی با شیوع جوش در کمر همراه است. هنگامی که کیست پیلونیدال عفونی می شود، یک آبسه تشکیل می دهد و در نهایت چرک از طریق سینوس تخلیه می شود. آبسه باعث درد، بوی بد و خروج چرک می شود. این وضعیت جدی نیست. اما، از آنجایی که این عارضه همراه با عفونت است، می تواند بزرگ شده و ناراحت کننده شود.

علائم کیست مویی عبارتند از: کمردرد، که دردی ناگهانی و تیز بوده و در هنگام نشستن بیشتر می شود.

عکس کیست مویی بالا باسن

کبد چرب

بیماری کبد چرب می تواند منجر به خارش پوست از جمله روی صورت شما شود. خارش بیشتر به دلیل نمک های صفراوی بیش از حد در بدن شما است. کبد در تنظیم هورمون ها نقش دارد که می تواند منجر به ایجاد آکنه شود. زمانی که هورمون های خاصی در بدن انباشته می شوند، ممکن است سبوم بیش از حد تولید شود. این می تواند منجر به مسدود شدن منافذ پوست توسط چربی شود که می تواند جوش هایی در کمر را به وجود بیاورد.

اگزمای پوستی

باید بدانید که اگزما و آکنه دو بیماری پوستی غیر مرتبط هستند. اما سوالی که وجود دارد این بوده که آیا افراد دارای اگزما به جوش کمر مبتلا می شوند؟ از آنجایی که اگزما با پوست بسیار خشک و آکنه با پوست بسیار چرب همراه است، اغلب در یک ناحیه از بدن ایجاد نمی‌شوند. برای مثال، ممکن است روی صورتتان آکنه داشته باشید اما روی دستانتان اگزما داشته باشید. در حالی که کمتر رایج است، ممکن است هر دو بیماری در مجاورت بدن باشند.


جلوگیری از ابتلا به زگیل چگونه است؟

برای کاهش خطر ابتلا به زگیل معمولی به موارد زیر دقت کنید:

  • از تماس مستقیم و مالش زائده خودداری کنید. چه این زائده روی بدن شماست یا روی بدن شخص دیگری، به آن دست نزنید.
  • زگیل را نکنید و خراش ندهید زیرا این کار می تواند باعث پخش ویروس شود.
  • از همان سنگ پا یا ناخن گیر که به زائده ها خورده، استفاده نکنید که روی پوست و ناخن های سالم خود استفاده می کنید.
  • ناخن های خود را نجوید. زگیل بیشتر در پوستی که شکسته شده است ایجاد می شود. نیش زدن پوست اطراف ناخن، دریچه ای را برای ویروس باز می کند.

درمان سریع و قطعی

به نقل قول از mayoclinic ممکن است که زگیل های دست و پا در طی مدت زمان طولانی خود به خود از بین بروند. ولی این امر کاملا احتمالی است. یعنی شاید هم از بین نروند! 

موضوع اصلی این است که افراد معمولا از وجود آنها حس خوبی نداشته و خجالت می کشند. حتی در اکثر موارد این زائده ها می توانند در انجام کوچکترین کارهای روزمره هم مشکل ایجاد کنند. در نتیجه ترجیح می دهند تا برای درمان زگیل دست یا پا خود اقدام کنند. اگر شما هم از وجود این زگیل ها رنج می برید، می توانید با روش های زیر در کمتر از یک ساعت آنها را درمان کنید:

لیزر زگیل پا و دست

به جرات می توانیم بگوییم که امروزه لیزر یکی از روش های درمان شگفت انگیز برای از بین بردن اکثر بیماری های پوستی به خصوص زگیل دست، پا و تناسلی است. از آنجا که این روش درمانی در کوتاه ترین زمان ممکن بهترین بازدهی را دارد، منتخب 90% بیماران و جراحان مطرح می باشد.

https://www.rasadeghtesadi.com