بررسی بیماری‌های شقاق، فیستول، بواسیر، کیست مویی و زگیل تناسلی

بررسی بیماری‌های شقاق، فیستول، بواسیر، کیست مویی و زگیل تناسلی

بررسی بیماری‌های شقاق، فیستول، بواسیر، کیست مویی و زگیل تناسلی

بررسی بیماری‌های شقاق، فیستول، بواسیر، کیست مویی و زگیل تناسلی

لمس انواع توده در ناحیه تناسلی مردان و زنان + دلایل

در برخی مواقع، ممکن است یک برآمدگی یا توده در ناحیه تناسلی ایجاد شود. این برجستگی ها ممکن است چیز خاصی نباشند، یا ظاهر آنها می تواند نشان دهنده وضعیت جدی تری باشد. اگر نگران این مورد هستید، حتما یک نوبت ویزیت با پزشک بگیرید.

برخی از انواع برآمدگی ها در ناحیه تناسلی بی ضرر هستند و نیازی به درمان ندارند. با این حال، دو نوع برآمدگی و توده تناسلی که نباید نادیده گرفته شوند؛ عفونت و سرطان پوست و زگیل تناسلی.

توده تناسلی چیست؟

توده تناسلی به انگلیسی اصطلاحا Genital Bumps یا Lumps نامیده می شود. به طور کلی به رشد هر زائده غیر طبیعی در ناحیه داخل و خارج واژن یا مقعد و روی آلت تناسلی یا اطراف بیضه ها؛ توده تناسلی می گویند که گاهی با اذیت و ناراحتی همراه بوده و در موارد دیگر بی ضرر است.

توده های تناسلی بی ضرر

برجستگی های بی ضرر در ناحیه تناسلی شامل جوش، کیست، آنژیوم و توده هایی هستند که با لمس دست کمی جابجا می شوند.

  • کیست ها توده های گرد مایل به زردی در زیر پوست هستند که شبیه یک توپ یا سنگ ریزه کوچک بوده و به راحتی می توان آن ها را جابجا کرد. کیست ها ممکن است کمی بزرگ شوند، اما به طور کلی تقریباً ثابت می مانند و مشکلی ایجاد نمی کنند. آنها معمولاً به دلیل مسدود شدن فولیکول های مو ایجاد می شوند. هیچ درمانی برای این موارد لازم نیست.
  • آنژیوم ها مجموعه های کوچکی از رگ های خونی هستند که قرمز روشن یا کمی ارغوانی هستند. آنها معمولاً بزرگ بوده یا خونریزی نمی کنند.
  • توده های چربی: این توده های  تناسلی در 90% مواقع به دلیل تجمع چربی در زیر پوست ناحیه تناسلی به صورت برآمده در می آیند. آنها ضرری برای سلامتی شما ندارند.

اگرچه توده های چربی هیچ بیماری ایجاد نمی کند یا شانس ابتلا به سرطان را افزایش نمی دهد، اما از راه تماس جنسی نیز منتقل می شوند و معمولاً نشانه ای از رابطه جنسی محافظت نشده است. در صورت ابتلا به هرگونه توده تناسلی مشکوک، به پزشک خود مراجعه کنید و از نظر احتمال سایر بیماری های مقاربتی مانند ویروس اچ آی وی HIV، سیفلیس، کلامیدیا و هپاتیت آزمایش دهید.
به استثنای سیفلیس، این بیماری های دیگر باعث ایجاد برجستگی در ناحیه تناسلی نمی شوند. افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به عفونت های مقاربتی هستند کسانی اند که در سنین پایین رابطه جنسی دارند، تعدادی شریک جنسی متعددی داشته و از کاندوم استفاده نمی کنند.

دلایل ایجاد توده تناسلی چیست؟

به وجود آمده توده در ناحیه تناسلی ممکن است خود به خودی باشد ولی در اغلب موارد به دلیل بیماری یا عامل تحریک کننده خاصی ایجاد می شود. انواع دلایل توده تناسلی عبارتند از:

بواسیر یا هموروئید

بواسیر یا هموروئید که در انگلیسی Hemorrhoids نامیده می شود، اغلب توده های نسبتا سفتی بوده که داخل و خارج از مقعد در بین اسفنکترها به وجود می آیند. به عبارتی هموروئید توده یا توده‌ای از بافت در مقعد است که حاوی رگ‌های خونی بزرگ شده است. هر گونه افزایش فشار شکمی ممکن است علت ایجاد بواسیر شود. این عوامل ممکن است ناشی از موارد زیر باشند:

جراحی کیست مویی به روش بسته

عمل جراحی کیست مویی

#جراحی_کیست_مویی به روش بسته به گونه ای می توان گفت که #عمل_کیست_مویی به روش بسته تقریبا مشابه روش باز است. به این منظور که تمام قسمت عفونی و نواحی آسیب دیده اطراف آن از پوست جدا می شوند. با این تفاوت که به جای باز گذاشتن زخم ها بخیه زده می شوند تا بهبودی زودتر حاصل شود.

در حالی که روش برش و زهکشی معمولاً اولین گزینه جراحی است که برای کیست پیلونیدال در نظر گرفته می شود، پزشک ممکن است برداشتن کیست را با جراحی بسته توصیه کند اگر شامل شرایط پزشکی زیر هستید:

  • قبلاً عمل برش و درناژ انجام داده اید اما کیست شما عود کرده است.
  • عفونت شدید است.
  • دارای کیست های متعدد با مجاری سینوسی هستید.

فراموش نکنید که حتما قبل از عمل با پزشک مشورت کنید تا بهترین روش را نسبت به شرایط پزشکی شما و کیست مویی انتخاب کند.

شکل جراحی بسته سینوس پیلونیدال

نحوه خوابیدن بعد از عمل چگونه است؟

بسته به روش جراحی خود، ممکن است بتوانید چند دقیقه باسن خود را در حمام آب گرم و نمک اپسوم استراحت دهید. این می تواند به کاهش ناراحتی و تورم کمک کند، بنابراین ممکن است بخواهید قبل از خواب آن را امتحان کنید.

شما پس از عمل کیست مویی دو گزینه برای خوابیدن دارید: به روی شکم یا پهلو. هر یک از این سبک های خواب می تواند به کاهش فشار روی کمر و باسن کمک کند. هنگام دراز کشیدن به پهلو، مراقب باشید در حالتی که کمرتان روی رخت خواب کشیده می شود، خم نشوید.

بالش های اضافی را با خود به رختخواب ببرید. شما می توانید این بالش ها را در اطراف خود بگذارید که از غلت زدن جلوگیری کند

هزینه عمل چگونه محاسبه می شود؟

هزینه عمل کیست مویی با لیزر یا جراحی بستگی به فاکتور های مختلفی دارد. تمام مواردی مانند عمق کیست، اندازه توده، سابقه پزشکی بیمار، اینکه نوع روش چیست و آیا باید دو روش همزمان انجام شوند یا خیر روی هزینه درمان به طور مستقیم تاثیر گذار است.

بیماری های مشابه آبسه مقعدی

برخی از بیماری ها به دلیل داشتن علائم مشابه و محل تشکیل یکسان، ممکن است با عارضه توده مقعدی اشتباه گرفته شوند که شامل موارد زیر هستند:

فیستول

یکی از سوالات رایج بیماران این است که آیا فیستول مقعدی همان آبسه است؟ در واقع، فیستول آنورکتال ممکن است از یک آبسه که پیشرفت کرده است ایجاد شود. برخلاف فیستول، آبسه یک کانال دو سر نیست. یک مجرای تک سر بوده که به یک حفره در بافت روی پوست منتهی می شود. این دو بیماری علائم مشابه بسیاری از جمله درد و تورم دارند.

فیستول

بواسیر یا هموروئید

شایع ترین نوع آبسه، پری آنال است. این عارضه اغلب به صورت تورمی دردناک و جوش مانند، در نزدیکی مقعد ظاهر می شود. ممکن است قرمز رنگ بوده و زمانی که آن را لمس می کنید، گرم باشد.

بیماری بواسیر یا هموروئید نیز به شکل توده ای برجسته در بافت همین ناحیه از بدن ایجاد می شود. در نتیجه ممکن است برخی از افراد این دو را با یکدیگر اشتباه بگیرند. آبسه های مقعدی که در بافت های عمیق تر قرار دارند کمتر شایع هستند و ممکن است قابل مشاهده نباشند.

بواسیر یا هموروئید

کیست مویی

ممکن است این سوال برای شما هم پیش بیاید که چه ارتباطی بین کیست مویی و آبسه مقعدی وجود دارد؟ این عارضه مجموعه ای از چرک زیر پوست است که باعث درد، تورم و گاهی تب می شود. برش و تخلیه حفره آبسه معمولاً بیشتر ناراحتی را تسکین می دهد.

کیست پیلونیدال یک توده و نوعی اختلال در پوست است که معمولاً حاوی مو و پوست مرده است. همچنین این عارضه در قسمت دنبالچه ایجاد می شود.

آبسه مقعدی

روش های درمان آبسه مقعدی چیست؟

روش های خانگی و دارویی اغلب برای درمان آبسه تاثیرگذار نبوده و نیاز است که روش های تهاجمی تری برای از بین بردن این عارضه استفاده شود. که به طور کامل آنها را ذکر کردیم:

جراحی

جراحی معمولاً با داروهای بی‌ حس‌ کننده موضعی همراه با دارو به منظور ایجاد کمی خواب‌ آلودگی انجام می‌ شود. گاهی از بیهوشی نخاعی یا عمومی استفاده می شود.

طی جراحی پزشک توده را بریده و چرک را تخلیه می کند. گاهی اوقات برای باز نگه داشتن برش و تخلیه آن یک درن گذاشته می شود و گاهی حفره آبسه با گاز پر می شود.

درمان بدون جراحی با لیزر

درمان آبسه مقعدی با لیزر اغلب یک روش سرپایی است، به این معنی که شما در همان روز به خانه می روید. پس از درمان با لیزر آبسه های تخلیه شده معمولاً باز می مانند و نیازی به بخیه نیست. همچنین جراح ممکن است داروهای مسکن و آنتی بیوتیک تجویز کند.

source: مجله زندگی بهتر