بررسی بیماری‌های شقاق، فیستول، بواسیر، کیست مویی و زگیل تناسلی

بررسی بیماری‌های شقاق، فیستول، بواسیر، کیست مویی و زگیل تناسلی

بررسی بیماری‌های شقاق، فیستول، بواسیر، کیست مویی و زگیل تناسلی

بررسی بیماری‌های شقاق، فیستول، بواسیر، کیست مویی و زگیل تناسلی

سندرم دفع سخت مدفوع چیست؛ علائم + درمان خانگی

سندرم دفع سخت مدفوع یا (ODS که به انگلیسی مخفف عبارت obstructed defecation syndrome می باشد) یک اختلال عملکردی هنگام اجابت مزاج یا همان دفع مدفوع است. افراد مبتلا به ODS در تخلیه روده خود مشکل دارند که در نتیجه منجر به یبوست می شود. ممکن است این عارضه به دلایل مختلفی پیش بیاید، که سر منشا جسمی و روانی داشته باشد. درمان معمولا محافظه کارانه و جامع است، اما گاهی اوقات نیاز به جراحی است.

سندرم دفع سخت مدفوع چیست؟

سندرم دفع سخت به معنای مشکل در دفع مدفوع است. همانطور که گفته شد این عارضه می تواند به دلایل مختلفی، هم جسمی و هم روانی باشد. افراد مبتلا به سندرم مدفوع انسدادی (ODS) احساس می‌کنند که وقتی نیاز به دفع دارند، نمی‌توانند مدفوع کنند، به اندازه کافی دفع ندارند یا زمان اجابت مزاج تمام مدفوع آنها خارج نمی شود. این افراد از یبوست رنج می برند، اما گاهی اوقات هم ناراحتی هایی مانند بی اختیاری مدفوع دارند.

    این بیماران زمان زیادی را در توالت می گذرانند، منتظرند یا زور می زنند تا اجابت مزاج داشته باشند. با گذشت زمان، فشار بیش از حد و دفع مدفوع سفت می تواند عضلات و اعصاب اطراف مقعد را درگیر کرده یا بدتر کند که باعث ایجاد مشکلات جدی تری از جمله بواسیر (هموروئید) یا شقاق مقعدی شود.

عکس روده هنگام سندروم دفع

علائم سندرم دفع مدفوع چیست؟

نشانه هایی که می توانید با داشتن آنها متوجه شوید به این عارضه دچار شدید یا نه شامل موارد زیر می شوند:

  • حس دفع دارید اما نمی توانید.
  • مدفوع کردن کار سخت و یا دردناکی برایتان شده است.
  • زمان دفع حس می کنید که مدفوع به طور کامل خارج نشده است.
  • چیزی مانع از خروج مدفوع شما می شود.

در این هنگام ممکن است بیماران موارد زیر را تجربه کنند:

  • مدت زیادی صبر کنید تا مدفوع بیرون بیاید.
  • از انگشتان خود برای بیرون آمدن مدفوع استفاده کنید.
  • از ملین ها یا روش تنقیه برای مدفوع استفاده کنید.

هزینه درمان فیستول با لیزر و عمل جراحی + شرایط بیمه سال 1401

اگر فیستول مقعدی دارید و تصمیم به درمان آن گرفتید، قطعا متوجه شدید که این عارضه با روش های خانگی یا دارویی قابل درمان نبوده و نیاز به روش های جدی تر مانند عمل جراحی یا لیزر هست. حالا یکی از سوالاتی که در این اوقات فکر افراد را درگیر می کند، هزینه درمان فیستول مقعدی با لیزر یا عمل جراحی است. یا اینکه آیا بیمه تامین اجتماعی این هزینه را تقبل می کند؟ قبل از پاسخ به این سوالات، بهتر است نگاه کوتاهی به تعریف بیماری داشته باشیم.

فیستول مقعدی چیست؟

فیستول مقعدی یک بیماری عفونی است که در علم پزشکی با نام فیستول آنال هم شناخته می شود. این بیماری یک تونل چرکی و تو خالی است که می تواند دو عضو کنار هم را به یکدیگر متصل کند. یکی دیگر از مواردی که احتمال ابتلا به فیستول را افزایش می دهد آبسه مقعد است. از علائم آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تورم اطراف مقعد و قرمزی
  • خروج چرک از سوراخی اطراف مقعد
  • خونریزی در موارد حاد
  • تب و حرکات روده ای همراه با درد
در صورت بروز هر کدام از این علائم باید سریعا به جراح فیستول یا کلینیک های جراحی مراجعه کنید چون با گذشت زمان بدتر شده و ممکن است عفونت وارد خون شود.
عکس فیستول مقعدی
عکس فیستول مقعدی
لینک هزینه درمان فیستول

چه بخوریم تا بواسیر از بین برود؟ مواد غذایی فیبردار مفید و مضر

زمانی که به بیماری هموروئید یا بواسیر مبتلا شدید یکی از نکاتی که از اهمیت بالایی برخوردار است، رژیم غذایی شما می باشد که باید به درستی آن را رعایت کنید. در نتیجه بسیاری از بیماران این سوال را دارند که چه بخوریم تا بواسیر از بین برود؟ خوردن مواد غذایی فیبر دار مفید برای بهبودی علائم بواسیر مهم است ولی به این نکته توجه کنید که خوراک شما می تواند علائم این بیماری را کمتر کرده و به هیچ عنوان خود توده بواسیر را از بین نمی برد.

همینطور خوردن خوراکی های مغذی و حاوی فیبر می توانند در پیشگیری از ابتلا به بیماری هایی مانند شقاق و بواسیر نقش مهمی داشته باشند.

برای درمان بواسیر یا هموروئید چی بخوریم؟

اگر به بیماری بواسیر مبتلا هستید و دنبال راهی برای درمان آن می گردید، قطعا متوجه شدید که یکی از دلایل اصلی ابتلا به هموروئید یبوست است. یبوست همان سفت شدن مدفوع یا دیر کردن در اجابت مزاج می باشد که به دلیل داشتن یک رژیم غذایی نادرست ایجاد می شود.

اینجا نتیجه میگیریم که اگر برای درمان سریع یبوست خود اقدام کنید شانس ابتلا به بواسیر را به طور چشمگیری کاهش خواهی داد. همچنین روش های درمان یبوست به قدری ساده بوده که در خانه قابل انجام است.
در ادامه با معرفی انجام یک سری عادات روزانه می توانید از ابتلا به یبوست پیشگیری کرده و علائم هموروئید خود را کاهش دهید:
برای درمان هموروئید چی بخوریم

نوشیدنی و مایعات

نوشیدن مایعات در طول روز؛ به خصوص آب یکی از تاثیرگذارترین روش ها برای نرم شدن مدفوع، حرکت بهتر روده ها، هیدراته نگه داشتن بدن و خروج راحت تر مدفوع کمک می کند. 

اگر به طور مکرر دچار یبوست می شوید و هنگام دفع سوزش دارید، حتما در طول روز 8 تا 10 لیوان آب بنوشید و قبل از خوردن صبحانه هم یک یا دو لیوان آب جوشیده میل کنید. انجام این کار باعث می شود تقریبا بعد از هر صبحانه روده های شما شروع به فعالیت کنند.

ویتامین ها و مواد معدنی

قطعا ویتامین های مورد نیاز بدن در این مواقع می توانند نقش موثری در بهبودی نشانه های بیماری های مزمن از جمله بواسیر و یبوست داشته باشند. این ویتامین ها شامل موارد زیر هستند:

  • ویتامین K: این ویتامین که به طور فراوان در مواد غذایی دارای برگ سبز از جمله اسفناج، کاهو، کلم پیچ و… یافت می شوند، قادر به انعقاد خون هستند. در نتیجه برای بدن ضروری و مفید بوده و همچنین می توانند خون رسانی به توده بواسیر را قطع کنند.
  • ویتامین C: میوه هایی مانند گیلاس، فلفل چیلی، فلفل زرد شیرین، توت سیاه، طالبی، جعفری و… سرشار از ویتامین C هستند که دارای خاصیت ضدالتهابی بوده و به از بین بردن علائم بیماری هایی مانند هموروئید کمک می کنند.
  • منیزیوم Mg: مواد غذایی حاوی منیزیوم از آنجا که به حفظ آب بدن کمک می کنند، می توانند باعث نرم شدن مدفوع شوند.

خون در مدفوع نشانه چیست؟ + علت و “درمان مدفوع خونی”

خون در مدفوع یکی از مشکلات هراس انگیزی است که ذهن تمام افراد مبتلا به آن را درگیر خود می کند. رنگ خون نسبت به قسمتی از دستگاه گوارش که در آن مشکل به وجود آمده متفاوت است. دلایل زیادی برای ابتلا به این بیماری وجود دارند که می تواند از یک بیماری که درمان راحتی دارد مانند بواسیر یا هموروئید تا یک بیماری پیچیده مانند سرطان رکتوم متغیر باشد.

این عارضه همراه با علائم دیگری هم می باشد. به علاوه روش های درمان متفاوتی دارد که در این مقاله تصمیم به بررسی تمام آنها داریم…

خون در مدفوع یا مدفوع خونی چیست؟

خون در مدفوع یا هماتوشزیا که به انگلیسی Blood in stool نامیده می شود، یکی از فوریت های پزشکی به شمار می رود. به طور معمول، شما متوجه خونریزی مقعدی روی دستمال توالت، در آب کاسه توالت یا در مدفوع خود می شوید. اگر خونریزی مقعدی را تجربه کردید، این نکته اهمیت بسیاری دارد که سریعا با یک پزشک متخصص تماس گرفته یا حضوری برای معاینه به او مراجعه کنید. زیرا این عارضه می تواند نشانه یکی از بیماری های نشیمنگاهی یا مربوط به دستگاه گوارش باشد.

چه مقدار خون در مدفوع خطرناک است؟

در برخی موارد، خونریزی مقعدی می تواند یک علامت جزئی از یک بیماری باشد که به راحتی قابل درمان است. به عنوان مثال، هموروئید می تواند باعث خونریزی مقعدی شود. ماندگاری این بیماری معمولا مدت زیادی طول نمی کشد که درمان هموروئید هم اغلب موارد آسان است. در نتیجه با درمان آن خطر جدی برای فرد وجود ندارد. 

با این حال، خونریزی مقعدی گاهی اوقات می تواند نشانه یک بیماری جدی مانند سرطان کولورکتال باشد. مهم است که هرگونه خونریزی را که تجربه می کنید پیگیری کنید. اگر زیاد و مکرر بوده یا باعث نگرانی شما می شود، با یک پزشک گوارش در ارتباط باشید تا علت دقیق آن تشخیص داده شود.

خون در مدفوع نشانه چیست (علت)؟

به طور معمول خونریزی مقعدی در مدفوع نشانه بیماری هایی مانند هموروئید، شقاق مقعد، بیماری التهابی روده (IBD)، زخم و سرطان کولورکتال است.

شما ممکن است خونریزی مقعدی را به چند روش مختلف ببینید یا تجربه کنید، از جمله:

  • دیدن خون روی دستمال توالت هنگام پاک کردن
  • دیدن خون در کاسه توالت هنگام دستشویی. زیرا ممکن است آب داخل کاسه قرمز رنگ به نظر برسد.
  • هنگام اجابت مزاج متوجه مدفوع قرمز تیره، سیاه یا قیری می شوید.
  • خونریزی مقعدی می تواند قرمز روشن یا تیره تر باشد. شما همچنین می توانید خونریزی مقعدی داشته باشید بدون اینکه بتوانید آن را ببینید. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که مقدار بسیار کمی خون در مدفوع شما وجود داشته باشد که به آن خونریزی مخفی می گویند.

علت خون در مدفوع به طور دقیق تر عبارت است از:

بواسیر (هموروئید)

رایج ترین علت خون در مدفوع برای تمام سنین بواسیر یا هموروئید است. بواسیر دارای دو نوع داخلی و خارجی است که نوع خارجی آن معمولا با لمس کاملا قابل تشخیص است ولی هموروئید داخلی نشانه ای نداشته و فرد معمولا با خونریزی کردن آن متوجه بیماری می شود.
علت این عارضه وارد شدن فشار به رگ های مقعد است که باعث آسیب دیدن و متورم شدن آنها شده و در نهایت خونریزی می کنند.

منبع مقاله خون در مدفوع

درمان خانگی شقاق با عسل، روغن حیوانی، کپسول ویتامین e و…

درمان خانگی شقاق با عسل، روغن حیوانی، کپسول ویتامین e و…

آیا می دانستید در حالی که بسیاری از زخم ها یا شقاق مقعدی خود به خود و با کمک کارهایی مانند تغییر در رژیم غذایی و درمان‌ های خانگی بهبود می‌ یابند؟ ولی در مقابل زخم های عمیق تر نیاز به مداخله دکتر و درمان با روش های پزشکی دارد. درمان خانگی شقاق مقعد روش های مختلفی دارد که در این مقاله تصمیم به بررسی آنها داریم.

شقاق چیست و چرا فیشر میگیریم؟

شقاق مقعدی پارگی یا شکافی نازک در پوشش مجرای مقعد است. این زخم ها دردناک هستند و ممکن است خونریزی داشته باشند که این خونریزی ناراحتی زیادی برای بیمار به همراه داشته و می تواند زندگی روزمره فرد را تحت تاثیر قرار دهد.
افرادی که با این زخم مواجه می شوند؛ اکثرا کسانی هستند که سابقه طولانی مدت ابتلا به یبوست داشته و برای رفع آن تلاشی نکردند. همچنین در برخی از بیماران با گذشت زمان و رسیدن شقاق به مرحله مزمن ممکن است زخم منجر به توده بواسیر یا هموروئید شود.

اگر از زخم شقاق اذیت می شوید با ما تماس بگیرید

مشاوران کلینیک زارعی می توانند با در نظر گرفتن شرایط هر بیمار بهترین روش درمان را به آنها پیشنهاد دهند. برای ارتباط با مشاوران با شماره زیر تماس بگیرید.

روشهای درمان خانگی شقاق و زخم مقعدی

شقاق مقعدی تا حدی جزو بیماریهای دردناک است، زیرا افرادی که این زخم را دارند باید برای تقویت حرکت روده های خود هر روز رژیم غذایی مناسبی داشته باشند.

مهم است که مدفوع خود را نرم نگه داشته که بتوانید دفع راحت تری داشته باشید. بنابراین شقاق در اثر حجیم شدن یا زور زدن بیشتر تحریک می شود.

روش های ساده ای وجود دارند که می توانید در خانه با رعایت آنها وضعیت خود را ثابت نگه داشته یا بهبود بخشید.

    درمان خانگی شقاق مقعدی که اکثرا از آنها مطلع هستند، می تواند شامل خوردن فیبر بیشتر، استفاده از نرم کننده های مدفوع و نوشیدن آب بیشتر باشد. این گزینه ها همچنین ممکن است شامل استفاده از حمام سیتز و یک بی حس کننده موضعی برای کاهش درد باشد.

درمان خانگی شقاق: https://cliniczarei.com