بررسی بیماری‌های شقاق، فیستول، بواسیر، کیست مویی و زگیل تناسلی

بررسی بیماری‌های شقاق، فیستول، بواسیر، کیست مویی و زگیل تناسلی

بررسی بیماری‌های شقاق، فیستول، بواسیر، کیست مویی و زگیل تناسلی

بررسی بیماری‌های شقاق، فیستول، بواسیر، کیست مویی و زگیل تناسلی

چرا به اسهال دچار می‌شویم و چگونه آن را درمان کنیم؟

اسهال
اسهال

دفع مدفوع آبکی یا اسهال، بیشتر افراد را هر از چند گاهی تحت تاثیر قرار می‌دهد و معمولا جای نگرانی نیست. با این حال تا زمانی که از بین نرود، می‌تواند ناراحت کننده و ناخوشایند باشد. این عارضه بطور معمول از چند روز تا یک هفته طول می‌کشد. در ادامه با عوامل و راه‌های درمان اسهال آشنا خواهید شد:

اسهال وضعیتی است که طی آن فرد بیمار دفع مدفوع شل یا مکررتر از حالت عادی را حداقل سه مرتبه یا بیشتر در طی روز تجربه می‌کند. این عارضه می‌تواند همه افراد را درگیر نماید و یکی از بیماری‌های گوارشی شایع است.

انواع

اسهال حاد یک تا دو روز طول می‌کشد و یک مشکل شایع است. این عارضه در بیشتر موارد نیازی به درمان ندارد و خود به خود برطرف می‌شود.

اسهال مداوم وضعیتی است که بیشتر از دو هفته و تا چهار هفته طول بکشد و نیاز به مراجعه به پزشک و استفاده از دارو برای دارد.

اسهال مزمن وضعیتی است که حداقل چهار هفته طول می‌کشد. این عارضه می‌تواند نشانه یک بیماری گوارشی مزمن باشد. علائم اسهال مزمن ممکن است مداوم باشند، یا ممکن است بیایند و بروند.

این وضعیت به سرعت مایعات بدن را کاهش داده و باعث دهیدراته شدن بدن می گردد در موارد شدیدتر ممکن است منجر به کاهش ادرار، رنگ‌ پریدگی، ضربان سریع قلب و غیره شود. علائم کم آبی بدن به شرح زیر است:

  • خستگی
  • غشاهای مخاطی خشک
  • افزایش ضربان قلب
  • سردرد
  • سبکی سر
  • افزایش تشنگی
  • کاهش ادرار
  • دهان خشک

همچنین اسهال مزمن می‌تواند باعث ایجاد برخی بیماری‌ها در ناحیه مقعد و رکتوم شود که شامل موارد زیر است:

  • بواسیر یا هموروئید: این عارضه به معنی تورم عروق ناحیه مقعد است و به دلیل ایجاد فشار زیاد در رکتوم ایجاد می‌شود. برای آشنایی کامل با این بیماری و روش‎‌های درمان هموروئید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.
    شقاق یا زخم مقعدی: اسهال مزمن معمولا با ایجاد خشکی زیاد در ناحیه مقعد باعث ایجاد زخم شده که به مرور زمان ممکن است بدتر شود و به شقاق مزمن تبدیل شود. برای آشنایی بیشتر با روش‌های درمان شقاق یا فیشر مقعدی می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.
    آسیب به عضلات اسفنکتر: اگر مدت طولانی اسهال داشته باشید، ممکن است انقباض عضلات اسفنکتر با مشکل مواجه شود و در دراز مدت دچار مشکل کنترل دفع شوید.

دلایل اسهال چیست؟

دفع مدفوع آبکی می‌تواند ناشی از عوامل مختلف از جمله ویروس‌ها، باکتری‌ها، انگل‌ها و غیره باشد. اما در اغلب موارد، علت اسهال عوامل ویروسی، به خصوص عفونت روده می‌باشد.

عوامل ویروسی اسهال به شدت مسری است و ممکن است از طریق تماس دست‌ها، مصرف خوراکی‌ها، سطوح آلوده و غیره منتقل گردد. ویروس ممکن است از طریق افرادی که هیچ گونه علائمی ندارند نیز منتقل شود. سایر عوامل ایجاد کننده این بیماری عبارتند از:

  • عفونت توسط سایر ارگانیسم‌ها و سموم از پیش تشکیل شده
  • خوردن غذاهایی که دستگاه گوارش را مختل می‌کند
  • آلرژی و عدم تحمل برخی غذاها (بیماری سلیاک یا عدم تحمل لاکتوز): برخی از افراد با مصرف محصولات لبنی و شیرین کننده های مصنوعی دچار تهوع، اسهال، گرفتگی و گاز روده می شوند.این وضعیت معمولاً بعد از ۳۰ دقیقه الی ۲ ساعت پس از مصرف غذا در شما ایجاد می‌شود.
  • داروها از جمله آنتی بیوتیک‌ها، داروهای فشار خون، داروهای سرطانی و آنتی اسیدها
  • پرتو درمانی
  • سوء جذب غذا (جذب ضعیف)

اسهالی که بطور مداوم وجود دارد، نشان دهنده بیماری مزمنی است که نیاز به درمان دارد. اگر بیشتر از ۳ روز به طول بیانجامد نیاز است برای بررسی وضعیت به پزشک مراجعه نمایید.

بیماری‌های مزمن که منجر به اسهال

  1. سندرم روده تحریک پذیر: یک اختلال رایج است که سبب گرفتگی، نفخ، اسهال و ناراحتی کلی داخل شکم می‌شود. اغلب، تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی می‌تواند سندرم روده تحریک پذیر را کنترل کند.
  2. بیماری التهابی روده: در این بیماری دستگاه گوارش آسیب می‌بیند و توانایی آن برای جذب و انتقال مواد مغذی به بدن کاهش می یابد.
  3. بیماری سلیاک: بیماری سلیاک موجب می شود با مصرف گلوتن، سیستم ایمنی بدن به پوشش روده حمله کند. گلوتن پروتئین موجود در گندم، چاودار و جو است. به غیر از این شرایط، روده توانایی جذب مواد مغذی را در طول زمان از دست می دهد.
  4. دیابت: بیماری دیابت یا قند نوعی اختلال در سوخت و ساز بدن است که به علت عدم توانایی بدن در تولید هورمون انسولین ایجاد می گردد.
  5. هیپرتیروئیدیسم یا پرکاری تیروئید: در این بیماری غده تیروئید بیشتر از نیاز هورمون تیروکسین را ترشح می‌کند.
  6. بیماری آدیسون: این بیماری ناشی از کاهش هورمون ترشح شده از غدد فوق کلیوی ایجاد می گردد.
  7. پانکراتیت مزمن: به التهاب پانکراس یا لوزالمعده پانکراتیت مزمن گفته می شود.

آیا اسهال خطرناک است؟

این بیماری به خودی خود نمی‌تواند خطرناک باشد، تنها مانع جذب مواد معدنی در بدن شده و در صورت تداوم آن ممکن است بدن را دهیدراته نماید، که این امر به خصوص در کودکان خطرناک و دردسرساز است. پس لازم است با مصرف کافی آب از این امر جلوگیری نمایید.

از علائم دهیدراته شدن می‌توانیم به از بین رفتن کشش طبیعی پوست بدن، خشک شدن دهان، نفس بدبو، سردرد، سرگیجه و غیره اشاره کنیم.اگر اسهال کودکان در طی ۲۴ ساعت و در بزرگسالان در طی ۴۸ ساعت بهبود نیافت لازم است به پزشک مراجعه نمایید. (اسهال نوزادان باید جدی گرفته شود زیرا بدن آنها در برابر این اختلال آسیب پذیر تر است)

همچنین در صورتی که هر یک از علائم زیر را تجربه نمودید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

  • احساس درد در شکم و یا رکتوم
  • خون در مدفوع
  • مدفوع سیاه و قیری رنگ
  • تب
  • علائم کم آبی بدن
  • کاهش ادرار

این علائم می‌تواند نشانه‌ بیماری‌های جدی تر باشد که نیاز به بررسی توسط پزشک دارد.

چرا به اسهال دچار می‌شویم و چگونه آن را درمان کنیم؟

علت خونریزی بواسیر چیست؟ راه‌های درمان

علت خونریزی بواسیر چیست؟ راه‌های درمان

اگرچه فکر کردن به این موضوع چندان خوشایند نیست، اما واقعیت این است که هموروئید یکی از شایع ترین مشکلات نشیمنگاهی است. برای بعضی از مردم، ابتلا به هموروئید یک مشکل موقتی است که چندان جای نگرانی ندارد. گاهی اوقات مشکل شدیدتر است و بواسیر باعث خونریزی رکتوم می‌شود. در این شرایط معمولاً یک روش درمانی فعال‌تر برای درمان بواسیر خونی ضروری است که در اینجا به آن خواهیم پرداخت:

هموروئید چیست و چرا خونریزی می‌کند؟

بواسیر یا هموروئید، سیاهرگ‌های بزرگ شده در رکتوم و مقعد هستند. دو نوع هموروئید وجود دارد:

هموروئید داخلی: این عارضه در داخل مقعد و رکتوم ایجاد می‌شود. زمانی که عروق داخل مقعد دچار آسیب و پارگی شود، فرد به هموروئید داخلی دچار شده است.

هموروئید خارجی: بواسیر خارجی به معنی ایجاد تورم و پارگی در عروق خارج و اطراف مقعد است که علائم آن دردناک و آزاردهنده است.

برای برخی افراد، هموروئید علائمی ایجاد نمی‌کند اما برای دیگران هموروئید می‌تواند منجر به خارش، سوزش، خونریزی و ناراحتی شود، به‌ویژه زمانی که نشسته‌اید.

هموروئید داخلی و خارجی می‌تواند به هموروئید ترومبوزه تبدیل شود. این بدان معنی است که یک لخته خون در داخل سیاهرگ تشکیل می‌شود. بواسیر ترومبوز شده معمولاً خطرناک نیست، اما می‌تواند باعث درد و التهاب شدید شود.

انواع هموروئید

در موارد نادر، هموروئید ترومبوزه شده می‌تواند باعث خونریزی جدی رکتوم به دلیل زخم و نکروز پوست اطراف شود. این نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

ایجاد فشار در مقعد یا دفع یک مدفوع سفت می‌تواند به سطح هموروئید آسیب برساند و باعث خونریزی آن شود. خون ناشی از هموروئید روی یک تکه کاغذ توالت قرمز روشن به نظر می‌رسد.

هموروئیدهای داخلی، خارجی و ترومبوزه همگی می‌توانند خونریزی کنند. در برخی موارد، اگر هموروئید ترومبوز شده بیش از حد پر شود، می‌ترکد.

هموروئید چه زمانی خونریزی می‌کند؟

هموروئید در شرایط زیر ممکن است خونریزی کند:

  • بعد از اجابت مزاج، به خصوص اگر زور زدن وجود داشته باشد
  • با اسهال یا یبوست
  • بعد از نشستن یا ایستادن طولانی مدت
  • در دوران حاملگی
  • هنگام بلند کردن یک جسم سنگین

بواسیر اغلب در داخل کانال مقعد باقی می‌ماند، اما گاهی اوقات از مقعد به بیرون برآمده می‌شود و در خارج از بدن قابل مشاهده است. هر نوع هموروئید ممکن است خونریزی کند، اما فقط انواع خارجی دردناک هستند.

 علائم هموروئید چیست؟

همانطور که در بالا ذکر شد، هموروئیدهای داخلی معمولا در خارج از بدن قابل مشاهده نیستند و باعث درد یا ناراحتی زیادی نمی‌شوند. علامت اصلی هموروئید خونریزی گاه به گاه مقعدی است (که روی دستمال توالت یا در کاسه توالت به صورت خون قرمز روشن ظاهر می‌شود)

از سوی دیگر، هموروئید خارجی علاوه بر درد، باعث تشکیل توده‌های سخت می‌شود. بواسیر ترومبوز شده به شکل هموروئید معمولی شروع می‌شود و به دلیل افزایش شدید میزان درد و همچنین ناراحتی ناشی از نشستن مورد توجه قرار می‌گیرد. اگر خونریزی با هموروئید خارجی یا ترومبوز شده رخ دهد، خون معمولا تیره تر از نوع داخلی خواهد بود.

بواسیر یا هموروئید شایع ترین علت قابل اعتماد خونریزی از رکتوم است. اگر هموروئید خونریزی کند، فرد ممکن است آثار یا رگه‌هایی از خون روشن و قرمز را ببیند:

  • روی دستمال کاغذی بعد از پاک کردن
  • در کاسه توالت
  • در مدفوع

اگر خون قرمز تیره است، فرد باید به پزشک اطلاع دهد زیرا این امر می تواند نشان دهنده وجود مشکل در دستگاه گوارش باشد.

هموروئید ترومبوز

هموروئید ترومبوز شده زمانی است که یک لخته خون در داخل هموروئید ایجاد می‌شود. افزایش تورم و فشار حاصل از دفع مدفوع می‌تواند در پایان اجابت مزاج باعث پارگی و خونریزی هموروئید شود. در هموروئید ترومبوزه ممکن است درد شدید نیز وجود داشته باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

بهتر است در صورت مشاهده علائم زیر فورا به پزشک مراجعه کنید:

  • درد شدید
  • خونریزی مداوم از هموروئید
  • بیش از چند قطره خون در کاسه توالت یا مشاهده لخته خون
  • یک تورم کبود رنگ روی مقعد که حاکی از وجود هموروئید ترومبوزه است

همچنین اگر فردی علائم بواسیر را دارد که بعد از 7 روز بهبود نیافته، باید به پزشک مراجعه کند.

درمان بواسیر خونی با لیزر و روش‌های پزشکی

بهترین و موثرترین راهکار درمان هموروئید خونی، لیزر درمانی است. دستگاه لیزر با کمک اشعه مادون قرمز می‌تواند موجب انعقاد خون در عروق متورم شده و با قطع جریان خونرسانی به آنها، این بیماری را درمان نماید. لیزر هموروئید در کمتر از یک ساعت انجام شده و چون بیماران نیاز به بستری در بیمارستان نداشته و درد و خونریزی را تجربه نمی‌کنند، استقبال بیشتری از آن می‌شود.

درمان خونریزی بواسیر

در درجه خفیف خونریزی و در گام نخست می توان با تغییر سبک تغذیه و استفاده از فیبر کافی، به درمان یبوست و در نتیجه کاهش فشار مقعد و درمان خونریزی بواسیر کمک کرد. همچنین استفاده از داروهای ملین و پماد هموروئید طبق دستور پزشک ممکن است تاثیر مثبتی در بهبود و درمان بیماری داشته باشد.

https://daneshyari.com/mag/259/cause-of-bleeding-hemorrhoids

انواع بیماری التهاب روده، علت و روشهای درمان

بیماری التهابی به مجموعه گسترده ای از بیماریهای عفونی روده اطلاق میشود. که شایع ترین انواع شامل کولیت اولسراتیو و بیماری کرون است. این بیماری ها با علائمی مثل   اسهال، خونریزی مقعدی، درد شکم، خستگی و کاهش وزن مشخص می شوند.
بیماری التهابی روده

به گزارش خبرگزاری آنا؛ بیماری التهابی به مجموعه گسترده ای از بیماریهای عفونی روده اطلاق میشود. که شایع ترین انواع شامل کولیت اولسراتیو و بیماری کرون است. این بیماری ها با علائمی مثل   اسهال، خونریزی مقعدی، درد شکم، خستگی و کاهش وزن مشخص می شوند.

برای برخی افراد، IBD فقط یک بیماری خفیف است و برای برخی دیگر این عارضه، این یک وضعیت ناتوان کننده است که می تواند منجر به عوارض تهدید کننده زندگی شود. در ادامه به بررسی کامل این بیماری؛ علت ها، علائم و نیز روشهای درمان می پردازیم :

بیماری التهابی روده (IBD) چیست؟

بیماری التهابی روده (IBD) اصطلاحی است که اختلالات مربوط به التهاب طولانی مدت (مزمن) بافت های دستگاه گوارش را توصیف می کند.

 انواع IBD عبارتند از:

  • کولیت زخمی. این وضعیت شامل التهاب و زخم در امتداد پوشش روده بزرگ (کولون) و راست روده است.
  • بیماری کرون : این نوع IBD با التهاب پوشش داخلی دستگاه گوارش مشخص می شود که اغلب می تواند لایه های عمیق تر دستگاه گوارش را درگیر کند. بیماری کرون بیشتر روده کوچک را درگیر می کند. با این حال، می تواند روده بزرگ و به طور غیر معمول، دستگاه گوارش فوقانی را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

علائم

علائم بیماری التهابی روده بسته به شدت التهاب و محل وقوع آن متفاوت است. علائم ممکن است از خفیف تا شدید متغیر باشد. احتمالاً دوره‌هایی از بیماری فعال و به دنبال آن دوره‌های بهبودی خواهید داشت.

علائم و نشانه هایی که هم در بیماری کرون و هم در کولیت اولسراتیو مشترک هستند، عبارتند از:

  • اسهال
  • خستگی
  • درد و گرفتگی شکم
  • خون در مدفوع  
  • کاهش اشتها
  • کاهش وزن ناخواسته

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر تغییر مداوم در عادات روده خود را تجربه کردید یا اگر هر یک از علائم و نشانه های بیماری التهابی روده را دارید، به پزشک مراجعه کنید. اگرچه بیماری التهابی روده معمولا کشنده نیست، اما یک بیماری جدی است که در برخی موارد ممکن است باعث عوارض تهدید کننده زندگی شود.

علت

علت دقیق بیماری التهابی روده ناشناخته باقی مانده است. در گذشته پزشکان رژیم غذایی و استرس را علت این بیماری می دانستند، اما اکنون پزشکان می‌دانند که این عوامل ممکن است تشدید کننده باشند، اما علت IBD نیستند.

یکی از دلایل احتمالی اختلال در عملکرد سیستم ایمنی است. هنگامی که سیستم ایمنی بدن سعی می کند با یک ویروس یا باکتری مهاجم مبارزه کند، یک پاسخ ایمنی غیر معمول باعث می شود که سیستم ایمنی به سلول های دستگاه گوارش نیز حمله کند.

 چندین جهش ژنی با IBD مرتبط است . به نظر می رسد وراثت نیز در این که IBD در افرادی که اعضای خانواده مبتلا به این بیماری را دارند شایع تر است. با این حال، اکثر افراد مبتلا به IBD این سابقه خانوادگی را ندارند.

عوامل خطر

  • سن :  اکثر افرادی که به IBD مبتلا می شوند قبل از 30 سالگی تشخیص داده می شوند. اما برخی افراد تا 50 یا 60 سالگی به این بیماری مبتلا نمی شوند.
  • نژاد یا قومیت : اگرچه IBD در افراد سفیدپوست شایع تر است، اما در هر نژادی ممکن است رخ دهد. موارد در سایر نژادها و قومیت ها نیز رو به افزایش است.
  • سابقه خانوادگی : اگر یکی از بستگان نزدیک - مانند والدین، خواهر و برادر یا فرزند - مبتلا به این بیماری باشد، در معرض خطر بیشتری قرار دارید.
  • سیگار کشیدن : سیگار کشیدن مهمترین عامل خطر قابل کنترل برای ابتلا به بیماری کرون است.
  • سیگار ممکن است به پیشگیری از کولیت اولسراتیو کمک کند. با این حال، مضرات آن برای سلامتی کلی بیشتر از هر مزیتی است و ترک سیگار می تواند سلامت عمومی دستگاه گوارش شما را بهبود بخشد و همچنین فواید بسیاری دیگر برای سلامتی به همراه داشته باشد.
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی : اینها عبارتند از ایبوپروفن، ناپروکسن سدیم (Aleve)، دیکلوفناک سدیم و … این داروها ممکن است خطر ابتلا به IBD را افزایش دهند یا بیماری را در افراد مبتلا به IBD  تشدید کنند .

عوارض

کولیت اولسراتیو و بیماری کرون دارای برخی عوارض مشترک و برخی دیگر مختص به هر بیماری هستند. عوارضی که در هر دو حالت یافت می شود ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آبسه مقعد : آبسه پری آنال یک توده جوش مانند پر از چرک است که در نزدیکی مقعد، رکتوم یا ناحیه پرینه (فضای بین اندام تناسلی و مقعد) یافت می‌شود. این عارضه زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از غدد مقعد مسدود و عفونی شود. چرک و مایع در غده مقعد جمع می‌شود و نتیجه آن یک آبسه بسیار دردناک در اطراف مقعد شما (سوراخ باسن) است.

آبسه مقعد

  • انسداد روده. بیماری کرون ضخامت کامل دیواره روده را تحت تأثیر قرار می دهد. با گذشت زمان، قسمت هایی از روده می تواند ضخیم و باریک شود، که ممکن است جریان محتویات گوارشی را مسدود کند.
  • فیستول. گاهی اوقات التهاب می تواند به طور کامل از طریق دیواره روده گسترش یابد و فیستول ایجاد کند. فیستول  یک اتصال غیر معمول بین قسمت های مختلف بدن است. فیستول های نزدیک یا اطراف ناحیه مقعدی (پری آنال) شایع ترین نوع هستند. اما آنها همچنین می توانند در داخل یا به سمت دیواره ناحیه شکم ایجاد شوند.

تشخیص 

روشهای تشخیص این بیماری به این شرح است : 

  • آزمایش کم خونی یا عفونت : پزشک ممکن است آزمایش خون را برای بررسی کم خونی، وضعیتی که در آن گلبول های قرمز کافی برای حمل اکسیژن کافی به بافت های وجود ندارد، یا برای بررسی علائم عفونت ناشی از باکتری یا ویروس پیشنهاد کند.
  • آزمایش مدفوع : ممکن است لازم باشد نمونه مدفوع تهیه کنید تا پزشک  بتواند خون یا موجودات مخفی مانند انگل ها را در مدفوع آزمایش کند.
  • کولونوسکوپی : این روش معاینه به پزشک اجازه می‌دهد تا کل روده بزرگ را با استفاده از یک لوله نازک، منعطف و دارای دوربین مشاهده کند. در طول این روش، نمونه های کوچکی از بافت (بیوپسی) ممکن است برای تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی گرفته شود. بیوپسی راهی برای تشخیص IBD در مقابل سایر اشکال التهاب است.
  • سیگموئیدوسکوپی : پزشک از یک لوله باریک، منعطف و روشن برای بررسی رکتوم و سیگموئید، آخرین بخش روده بزرگ استفاده می کند.  
  • آندوسکوپی فوقانی در این روش، پزشک از یک لوله باریک، منعطف و روشن برای معاینه مری، معده و قسمت اول روده کوچک (اثنی عشر) استفاده می کند. 

درمان التهاب روده

هدف از درمان بیماری التهابی روده کاهش التهابی است که باعث ایجاد علائم و نشانه‌ها در روده می‌شود. در بهترین حالت، این ممکن است نه تنها به تسکین علائم، بلکه به بهبودی طولانی مدت و کاهش خطرات عوارض منجر شود. درمان IBD معمولاً شامل درمان دارویی یا جراحی است.

داروهای ضد التهاب

داروهای ضدالتهابی اغلب اولین قدم در درمان کولیت اولسراتیو هستند، معمولاً برای بیماری خفیف تا متوسط. داروهای ضدالتهاب شامل آمینوسالیسیلات‌ها مانند مسالامین (دلزیکول، رواسا و دیگران)، بالسالازید (کولازال) و اولسالازین (دیپنتوم) است.

استروئیدها علاوه بر ضد التهابی، سرکوب کننده سیستم ایمنی نیز هستند. اینکه کدام دارو را مصرف می کنید، بستگی به ناحیه روده بزرگ دارد که تحت تاثیر قرار گرفته است.


https://www.pishkhan.com/article/284

بواسیر یا هموروئید خارجی چیست و چگونه درمان می‌شود؟


بواسیر (هموروئید) توده‌هایی هستند که در داخل و اطراف مقعد ایجاد می‌شوند و بسیار رایج هستند. بواسیر گاهی اوقات به عنوان "وریدهای واریسی" مقعد توصیف می‌شود. آنها زمانی اتفاق می‌افتند که در کنار کانال مقعد ضعفی وجود داشته باشد که منجر به ضخیم شدن پوشش داخلی آن می‌شود و سپس سیاهرگ‌ها می‌توانند بزرگ شده و به هموروئید تبدیل شوند و علائمی مانند خونریزی، درد و ناراحتی ایجاد کنند.

بواسیر ممکن است فقط در داخل (هموروئید داخلی) یا خارج مقعد (بواسیر خارجی) باشد. بواسیر داخلی بزرگ ممکن است از مقعد بیرون بزند یا دچار پرولاپس شود.

بواسیر یا هموروئید خارجی

اگر عروق درگیر این بیماری در خارج و اطراف مقعد باشند، شما به بواسیر خارجی مبتلا شده اید. علت ایجاد هموروئید خارجی را می‌توان حرکات روده‌ای سخت، یبوست، زور زدن زیاد هنگام دفع مدفوع، بلند کردن اجسام سنگین، چاقی، مصرف کم فیبر و… دانست که منجر به ایجاد توده ای در زیر پوست اطراف مقعد می‌شود.

علائم و نشانه‌ها

این عارضه می‌تواند علائم آزاردهنده‌تری نسبت به هموروئید داخلی ایجاد کند مثل:

·لمس توده در اطراف مقعد

·خارش و سوزش شدید

·خونریزی پس از هر بار دفع مدفوع (خون روشن در مدفوع)

·احساس ناراحتی هنگام نشستن

·احساس درد زیاد

علت ایجاد درد و ناراحتی شدیدتر در هموروئید خارجی را می‌توان حساسیت زیاد پوست اطراف مقعد دانست. البته علائم این بیماری می‌توانند متغیر باشند و گاهی تشدید شوند. گاهی هم این نشانه‌ها می‌توانند علتی به جز بواسیر داشته باشند.

بنابراین توصیه می‌شود که در صورت مشاهده چنین مواردی با مراجعه به دکتر متخصص هموروئید، هرچه سریع تر اقدامات درمانی را آغاز کنید. پزشک متخصص با معاینه بالینی و مشاهده برآمدگی ناشی از این عارضه، بیماری شما را تشخیص می‌دهد.

روش های درمان سریع و قطعی بواسیر خارجی

برای درمان سریع و خلاص شدن از این بیماری باید طبق تشخیص پزشک یکی از روش‌های درمانی انجام شود. بعد از بررسی میزان پیشرفت بیماری و نوع و درجه آن توسط دکتر هموروئید معمولا یکی از روش‌های زیر برای از بین بردن بواسیر پیشنهاد می‌شود:

لیزر

یکی از روش‌های قطعی برای درمان سریع بواسیر خارجی بدون جراحی و بصورت سرپایی، استفاده از لیزر است. درمان هموروئید با لیزر که در زمانی کوتاه و در کلینیک انجام می شود، بسیار رضایت بخش بوده و عوارض عمل سنتی را به دنبال ندارد. این روش به عنوان عمل سرپایی هموروئید شناخته می شود که کمتر از یک ساعت زمان می برد و نتایج آن قطعی است.

در روش درمان هموروئید با لیزر بیمار درد و خونریزی را احساس نخواهد کرد و نیازی به بیهوشی و بستری شدن در کلینیک نیست.

اسکلروتراپی

اسکلروتراپی هم یکی از روش‌های قدیمی برای درمان سریع بواسیر خارجی است که باعث کاهش سریع التهاب این بیماری می‌شود. اسکلروتراپی تزریق نوعی ماده مخصوص در رگ‌های خونی بواسیر است که منجر به کوچک شدن و بهبود تورم آنها می شود. این روش بصورت سرپایی انجام می شود و انجام آن درد و ناراحتی به دنبال ندارد.

البته این روش فقط برای هموروئیدهایی که هنوز پیشرفت نکرده اند کاربرد دارد و درصد عود مجدد در آن وجود دارد.

درمان سریع بواسیر خارجی بدون جراحی

روش‌هایی که در مراحل اولیه و قبل از شدید شدن علائم بیماری توسط دکتر شما پیشنهاد می‌شود معمولا شامل درمان خانگی، دارویی و سنتی می‌باشد که نمی‌توان آن‌ها را به عنوان درمان قطعی بواسیر خارجی در نظر گرفت که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.

اما یکی از مهم‌ترین نکات، مراجعه به یک دکتر با تجربه برای درمان این عارضه به بهترین روش است.

درمان خانگی بواسیر خارجی

مصرف کافی فیبر در رژیم غذایی یکی از راه‌های درمان بواسیر خارجی در خانه است که به رفع یبوست و بهبود این عارضه کمک می‌کند.

حمام سیتز هم یکی دیگر از روش‌هایی است که می‌تواند تاثیر خوبی در بهبود این عارضه داشته باشد. برای این منظور باید روزانه دو یا سه مرتبه و هر بار به مدت ده دقیقه در لگن آب گرم بنشینید. اضافه کردن موادی مثل سرکه سیب، نمک، جوش شیرین و … علاوه بر پاکسازی ناحیه مقعد، با افزایش گردش خون روند بهبود بیماری را تسریع می بخشد.

استفاده از قرص و داروهای مسکن و یا شیاف و پماد آنتی هموروئید هم توصیه می‌شود.

قرار دادن کمپرس سرد در ناحیه بیماری می‌تواند با بهبود التهاب و تورم، به درمان سریع این عارضه کمک کند.



درمان گیاهی

استفاده از داروهای گیاهی از نظر بیماران یکی از روش‌های درمان سریع بواسیر خارجی بدون جراحی است که چندان توصیه نمی‌شود، اما گاهی می‌تواند در کاهش موقت علائم این عارضه تاثیر گذار باشد. درمان هموروئید با استفاده از گیاهانی مثل روغن زیتون، روغن نارگیل، آلوئه ورا، بابونه، سرکه سیب و … به عنوان درمان سنتی هموروئید نیز به شمار می‌رود. در حقیقت در طب سنتی از داروهای گیاهی برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود.

در حال حاضر راهکارهای بسیاری برای درمان هموروئید خارجی پیشنهاد می‌‌شود که هر کدام از آنها تا حدودی در درمان این عارضه موثر است. اما در مواردی که فرد مبتلا علائم شدیدی احساس می‌کند و دچار خونریزی و درد شده است، برای درمان سریع بواسیر خارجی فقط باید به سراغ روش‌های پزشکی موثر رفت که در بالا به آنها اشاره شد.


https://www.pishkhan.com/article/284

انواع بواسیر خونی

این نوع هموروئید در دو دسته قرار میگیرد که عبارتند از:

هموروئید خونی داخلی

این نوع داخلی عروق رکتوم را درگیر کرده و علائم کمتری در مقایسه با هموروئید خارجی ایجاد می کند. خونریزی این نوع از بواسیر داخلی بوده و بیماران متوجه آن نمی شوند.

خارجی

این نوع خارجی عروق خونی در قسمت عضلات بیرونی مقعد را درگیر می کند و نشانه های مانند بیرون زدگی خونریزی قابل مشاهده می باشد. هموروئید خارجی در مقایسه با داخلی درد بیشتری را به همراه دارد.

چرا بواسیر خونریزی می کند؟

همانطور که اشاره شد، این عارضه زمانی به وجود می آید که رگ ها در ناحیه مقعد یا داخل رکتوم دچار کشش و پارگی شوند. که این اتفاق هم برای بواسیر خارجی و هم برای هموروئید داخلی پیش می آید.

همچنین در صورتی که هموروئید ترومبوزه خارجی به قدری از خون پر شود که بیش از توان تحمل توده باشد، ترکیده و به خونریزی می افتد.

عوامل زیادی ممکن است این عارضه را تحریک کرده و باعث خونریزی بیشتر شوند. که عبارتند از: یبوست، فشار هنگام دفع، نشستن های طولانی مدت و…

درمان بواسیر یا هموروئید خونی با روش های پزشکی

درمان بواسیر خونی

در واقع هموروئیدی که دچار خونریزی شده نیاز به درمان های جدی تری دارد به علاوه چون این هموروئید موجب دفع مقدار زیادی خون می شود، درمان باید به سرعت صورت گیرد تا از ابتلا به کم خونی جلوگیری شود. از راهکار های این بیماری می توانیم به مصرف دارو و پماد، عمل جراحی و لیزر اشاره کنیم. که در بین تمامی روش ها درمان بواسیر با لیزر به سبب درمان بدون درد و خونریزی و با سرعت بیشتر مناسب تر از سایر روش ها می باشد.

مراجعه به یک دکتر بواسیر خوب در روند درمان این عارضه بسیار تاثیر گذار است. همچنین روش تایید شده از جانب برترین پزشکان درمان هموروئید با لیزر است که دوره نقاهت بسیار کوتاه همراه با جوابدهی بالا درد.

درمان خونریزی هموروئید با لیزر

درست است که بواسیر خونی بسیار دردناک بوده و مهلک است. اما حتی این نوع هموروئید هم با اشعه لیزر قابل درمان است. ضمنا کوتاه ترین و قطعی ترین روش درمان هم برای این بیماری، همین روش بوده که به صورت سرپایی انجام می شود.

انواع درمان بواسیر خونی چیست