بررسی بیماری‌های شقاق، فیستول، بواسیر، کیست مویی و زگیل تناسلی

بررسی بیماری‌های شقاق، فیستول، بواسیر، کیست مویی و زگیل تناسلی

بررسی بیماری‌های شقاق، فیستول، بواسیر، کیست مویی و زگیل تناسلی

بررسی بیماری‌های شقاق، فیستول، بواسیر، کیست مویی و زگیل تناسلی

چرا به عفونت خون مبتلا می‌شویم؟

میکروب ها بر اساس نوعشان (باکتریایی، ویروسی، قارچی و ...) دارای عملکرد متفاوتی در بدن هستند و حتی از نظر شکل و اندازه هم متفاوت اند.

عفونت گاهی با استفاده از داروهای آنتی بیوتیک رفع می شود اما بعضی از انواع آن شدید بوده و در مقابل درمان مقاوم هستند که تهدیدی جدی برای سلامتی و زندگی فرد به شمار می روند.

گاهی اتفاق می افتد که یک شخص چندین بار و بصورت پیاپی دچار عفونت شود. در چنین شرایطی مشکل می تواند نقص ایمنی مادرزادی یا ضعیف شدن بدن به دلیل ابتلا به بیماری هایی مثل ایدز یا سرطان باشد. 

ادامه 

بیماران کلیوی و دیابتی، افرادی که پیوند عضو داشته اند یا دچار سوختگی و مشکلات پوستی شدید هستند بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به عفونت قرار دارند. سیستم ایمنی بدن کودکان هم چون هنوز کامل نشده، احتمال ابتلا به عفونت در آنها وجود خواهد داشت. 

این عارضه می تواند اندام های مختلف بدن را درگیر کند مثل عفونت روده ای، عفونتهای مثانه و مجاری ادرار، عفونت ریوی، پوستی، عفونت گلو و… 

اما تشخیص علل ایجاد و نوع میکروب از موارد مهمی است که باید در مراحل ابتدایی انجام شود تا متناسب با آن درمان آغاز گردد. 

یکی از بیماری‌های عفونی که ممکن است به آن مبتلا شوید، عارضه کیست مویی است. کیست مویی یا اصطلاحا سینوس پیلونیدال از جمله بیماری هایی است که در ناحیه مقعد بروز پیدا می کند و همراه با عفونت است. به همین علت درمان به موقع آن ضرورت پیدا می کند. این عارضه اغلب در استخوان دنبالچه ایجاد می شود و می‌تواند با علائم دردناکی همراه باشد. البته کیست مویی به تنهایی، جزء بیماری های خطرناک نیست و قابل درمان است، اما اگر با آبسه همراه شود می تواند خطرناک باشد.

علت دقیق ابتلا به کیست مویی مشخص نیست اما احتمالاتی وجود دارند که می‌توانند زمینه ساز بروز این بیماری باشند که تغییرات هورمونی در سنین بلوغ، پرمویی، نشستن زیاد و حتی ژنتیک بخشی از آنها می باشند. 

از علائم کیست مویی می توان به احساس یک برآمدگی سفت در بالای خط باسن، احساس درد زیاد، التهاب و قرمزی اشاره کرد. زمانیکه این علائم را مشاهده می کنید بیماری شما پیشرفت کرده و آبسه شکل گرفته است. آبسه محل تجمع عفونت می باشد که گاها این عفونت توسط مجرایی به سطح پوست راه پیدا می کند و در این مرحله ممکن است شاهد خروج ترشحاتی در موضع بیماری و بالای مقعد باشید.

بنابراین اگر با چنین علائمی مواجه شدید حتما در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید و اقدامات لازم برای درمان را انجام دهید. مراجعه به یک پزشک با تجربه برای انتخاب بهترین روش درمان بر اساس شدت پیشرفت بیماری یکی از موارد مهمی است که باید در نظر بگیرید.

در نظر داشته باشید به علت عفونی بودن این عارضه باید با وسواس کامل اقدامات درمانی و حتی مراقبت های بعد از آن را انجام دهید. اگر عفونت کیست مویی کنترل نشود، ممکن است به بافت های اطراف و در نهایت کل بدن راه پیدا کند. 

ورود باکتری عامل عفونت به جریان خون، می تواند منجر به سپسیس شود که همان عفونت خون شدید است و بسیار خطرناک است. البته بروز سپسیس تنها ناشی از عفونتی که در خون است نمی باشد و هرگونه عفونتی در صورت عدم درمان به موقع می تواند به آن منجر شود.

می توانیم موارد زیر را به عنوان بخش عمده ای از علل شایع ایجاد سپسیس بشناسیم:

  • عفونت دندان و لثه
  • ورود باکتری به زخم های ایجاد شده روی پوست 
  • عفونت های کلیوی و ادراری
  • عفونت شکم (آپاندیس)
  • عفونتهای پوستی
  • عفونت های بعد از جراحی
  • عفونت استخوان

عفونت خون چه علائمی دارد؟

  • تپش قلب بالا
  • نوسان دمای بدن به گونه ای که درجه حرارت بدن به بالای 38 درجه و زیر 36 درجه می رسد و باعث تب و لرز می شود.
  • احساس ضعف
  • رنگ پریدگی
  • تنفس تند

البته برخی از این علائم می توانند علل دیگری مثل آنفولانزا داشته باشند اما اگر سابقه بیماری زمینه ای و یا جراحی داشته اید، حتما در صورت مواجهه با این علائم خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید. قطعا اگر پزشک به عفونت مشکوک شود، سریع ترین روش های تشخیصی شامل آزمایشات دقیق برای شناسایی این عفونت را انجام می دهد. در صورت تشخیص قطعی، بیمار در بیمارستان بستری شده و خیلی سریع اقدامات درمانی برای او آغاز می شود. 

فیستول مقعدی را بدون جراحی درمان کنید!


لیزر
قبل از توضیح درمان فیستول مقعدی با لیزر بدون عوارض، بیایید نگاهی به توضیحات گوناگون حول فیستول مقعدی، آبسه مقعدی، علائم و دلایل بروز این بیماری و بهترین روش های درمان مدرن بیاندازیم.

فیستول مقعدی چیست؟

فیستول مقعد در واقع یک کانال کوچک است که بین انتهای روده و پوسته نازک نزدیک به مقعد (جایی که مدفوع از بدن خارج می شود) ایجاد می‌شود. معمولا عفونت، اصلی ترین عامل ایجاد فیستول شناخته می‌شود و مجرای ایجاد شده توسط این بیماری پر از چرک و عفونت می‌باشد. اگر عفونت آبسه مقعدی درمان نشود به فیستول منجر خواهد شد.

علت بروز این عارضه

اکثر فیستول‌های مقعدی پس از آبسه مقعد ایجاد می شوند. اگر آبسه مقعدی به درستی درمان نشده و چرک آن تخلیه نشود، به احتمال بسیار زیاد بلافاصله دچار فیستول می شوید. 

علل غیر معمول شیوع : 

- بیماری کرون 
 زمانیکه دستگاه گوارش انسان به مدت طولانی ملتهب می‌شود.
- دیورتیکولیت  
 عفونت ناشی از کیسه های کوچکی که قابلیت چسبندگی به دیواره های روده بزرگ (کولون) را دارند.
- hidradenitis suppurativa 
یک نوع بیماری پوستی که جهت درمان و بهبودی زمان طولانی مدتی لازم دارد و باعث ایجاد آبسه و زخم می شود.
- عفونت از طریق بیماری سل یا HIV
- عارضه جراحی در نزدیکی مقعد

جراحی فیستول با لیزر 

در بین روش های درمان فیستول مقعدی در تکنیک ریشه کن کردن فیستول مقعدی توسط لیزر عملا بیمار هیچ گونه دردی را حس نمی‌کند و از بین بردن توده به صورت کاملا ملایم از طریق انرژی لیزر صورت می گیرد.
در عمل لیزر جراح معمولا توسط میله ی نازک و مخصوصی (probe) که متشکل از فیبرهای انعطاف پذیر است، مسیر حرکت لیزر را کامل مشخص می کند و سپس توسط لیزر کربن مونو اکسید CO2، قسمت توده کاملا باز و برداشته می شود.
 به دلیل آسیب کمتر لیزر به بدن فرد نسبت به عمل جراحی فیستول با چاقو (روش سنتی)، بیمار به راحتی می تواند پس از گذشت چند روز کوتاه دفع مدفوع داشته باشد و به کارهای خود بپردازد.
البته مراجعه به یک پزشک مطمئن و مرکز معتبر در زمینه جراحی و لیزر، از مهم ترین فرایندهای درمان به شمار می‌آید. درمان فیستول با لیزر در کلینیک پایتخت توسط دکتر متخصص و حرفه‌ای و با استفاده از بروز ترین دستگاه‌های لیزر انجام می‌شود. این مرکز به عنوان یکی از بهترین کلینیک‌های لیزر درمانی در تهران شناخته می‌شود.

مزایای جراحی لیزر فیستول مقعد نسبت به روش سنتی جراحی 

بسته شدن کامل توده توسط عمل جراحی فیستول با لیزر یک شیوه ایمن و کاملا مؤثر برای درمان فیستول مقعد ترانسفرانتر است زیرا در این روش بیماری از ریشه از بین می رود. در صورتی که در مورد جراحی سنتی و باز ناحیه احتمال بازگشت بیماری تا حدودی وجود دارد.
به احتمال بسیار زیاد بعد از انجام عمل جراحی فیستول مقعد ، برای هفته اول ناراحتی شدیدی دارید. در صورتی که در عمل جراحی باز جهت تسکین درد نیاز به مسکن هایی مانند پاراستامول یا ایبوپروفن دارید. وقوع یبوست بعد از عمل باز نیز بسیار شایع است. در صورتی که توسط جراحی با لیزر وقوع این اتفاقات به حداقل می رسد.
انتقال هر گونه عفونت و آلودگی به بدن فرد توسط لیزر به هیچ عنوان وجود ندارد در صورتی که در جراحی باز این طور نیست.
عمل لیزر برای تمامی افرادی که دچار به فیستول مقعدی می شوند و حتی کسانی که دارای سن بالا و مشکلات دیابت ، کبد، کلیه و بیماران قلبی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند امکان پذیر است.
بستری شدن در خانه به مدت چندین روز و عقب ماندن از کار به هیچ عنوان در جراحی لیزر فیستول وجود ندارد. یعنی شما می توانید از روز بعد از عمل لیزر به کار خود باز گردید. در صورتی که با انجام جراحی سنتی، فرد ملزوم به ماندن در خانه و استراحت مطلق به مدت چند روز است.
در آخر لازم به ذکر است که لیزر یکی از نوین ترین روش ها و دستاوردهای امروزه بشر در زمینه پزشکی است و متعاقبا استفاده از آن در درمان فیستول بدون هیچ گونه عوارض و بازگشت می باشد.


مشاهده سایر روش های درمان فیستول در تبیان