بررسی بیماری‌های شقاق، فیستول، بواسیر، کیست مویی و زگیل تناسلی

بررسی بیماری‌های شقاق، فیستول، بواسیر، کیست مویی و زگیل تناسلی

بررسی بیماری‌های شقاق، فیستول، بواسیر، کیست مویی و زگیل تناسلی

بررسی بیماری‌های شقاق، فیستول، بواسیر، کیست مویی و زگیل تناسلی

ریزش مو در زنان و انواع آن

مو تقریبا در همه جای پوست بدن انسان به جز در مکان هایی مانند کف دست و کف پا ، پلک ها و ناف شکم رشد می کند. اما بسیاری از موها نازک و تقریباً نامرئی هستند. مو از پروتئینی بنام کراتین ساخته شده است که در لایه های خارجی پوست در فولیکول های مو تولید می شود. از آنجا که فولیکول ها سلول های موی جدیدی تولید می کنند ، سلول های قدیمی با سرعت حدود شش اینچ در سال از طریق سطح پوست بیرون می روند. موهایی که مشاهده می کنید در واقع رشته ای از سلولهای کراتین مرده است. متوسط ​​سر بزرگسالان حدود 100000 تا 150،000 مو دارد و روزانه 100 تا از آنها را از دست می دهد. پیدا کردن چند تار لزوماً دلیلی بر ریزش مو نیست.

 

در هر دوره ای از زمان حدود 90٪ موهای روی پوست سر فرد در حال رشد است. هر فولیکول چرخه زندگی خود را دارد که می تواند تحت تأثیر سن ، بیماری و طیف گسترده ای از عوامل دیگر باشد. این چرخه زندگی به سه مرحله تقسیم می شود:

 

  • آناژن : رشد موهای فعال که عموماً بین دو تا هشت سال به طول می انجامد

  • کاتاژن : رشد موی گذرا که دو تا سه هفته طول می کشد

  • مرحله استراحت Telogen : حدود دو تا سه ماه طول می کشد. در پایان مرحله استراحت مو ریخته می شود و موی جدید جایگزین آن می شود و چرخه رشد دوباره شروع می شود.  با افزایش سن ، سرعت رشد موها کاهش می یابد.

 

انواع زیادی ریزش مو وجود دارد که به آن آلوپسی نیز گفته می شود :

  •  آلوپسی تهاجمی : یک وضعیت طبیعی است که در آن موها به تدریج با افزایش سن نازک می شوند. بیشتر فولیکول های مو وارد مرحله استراحت می شوند و موهای باقی مانده کوتاه تر و تعداد آنها کم می شود.

  • آلوپسی آندروژنی : یک بیماری ژنتیکی است که می تواند هم مردان و هم زنان را تحت تأثیر قرار دهد. مردان مبتلا به این بیماری، به نام طاسی الگوی مردانه ، می توانند ریزش مو را در اوایل نوجوانی یا اوایل دهه 20 تجربه کنند. این بیماری با ریزش موی ناپدید شده و ناپدید شدن تدریجی مو از تاج و پوست سر جلو مشخص می شود. زنان مبتلا به این بیماری ، به نام طاسی الگوی زنان ، نازک شدن قابل توجهی را تا 40 سالگی یا بعد از آن تجربه نمی کنند. آلوپسی آرئاتا : اغلب به طور ناگهانی شروع می شود و باعث ریزش موی  در کودکان و بزرگسالان می شود. این وضعیت ممکن است منجر به طاسی کامل (آلوپسی توتالیس) شود. اما در حدود 90٪ از مبتلایان به این بیماری ، طی چند سال موها برمیگردند.

  • آلوپسی تریکوتیلومانیا: باعث ریزش کلیه موهای بدن، از جمله ابرو ، مژگان و ...می شود. تریکوتیلومانیا ، که بیشتر در کودکان مشاهده می شود ، یک اختلال روانی است که در آن شخص موهای خود را می کشد.

  • Telogen effluvium : باعث نازک شدن موی بر روی پوست سر می شود که به دلیل تغییر در چرخه رشد مو ایجاد می شود. تعداد زیادی مو به طور همزمان وارد فاز استراحت می شوند و باعث ریزش مو و نازک شدن بعدی آن می شوند.

  • آلوپسی های زخم : باعث ریزش دائمی مو می شوند. شرایط التهابی پوستی (سلولیت ، فولیکولیت ، آکنه) و سایر اختلالات پوستی (مانند برخی از اشکال لوپوس و لیکن پلان) اغلب باعث ایجاد زخم هایی می شوند که توانایی ریزش مو را از بین می برند. شانه های گرم و کشیده شده و موهای گرم نیز می توانند به ریزش دائمی مو منجر شوند.

منبع : http://tablosazi2000.titablog.com/post-29120.html
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.